Chocken: Så dyrt blev oljebytet till en Bugatti

Oljebytet på hyperbilen Bugatti Veyron blev chockdyrt. Ägaren får punga ut med lite mycket som för en ny småbil.
– Det är 20 gånger dyrare än en service för en Porsche 911, säger Youtubern.

Mike från Youtube-kanalen Drivetribe fick en inblick i vad som krävs för att hålla en Bugatti Veyron i toppskick under en årlig service på Simon Furlonger Cars, en verkstad i Storbritannien specialiserad på att serva några av världens mest exklusiva bilar. Och när vi säger exklusiv, menar vi verkligen exklusiv. Oljebyte på en Veyron kostar nämligen lika mycket som en sprillans ny småbil – en summa som snabbt kan få det att snurra i huvudet.

Så vad gör denna service så dyr? Det handlar inte bara om oljan, utan om hela den komplexa processen som krävs för att säkerställa att bilen håller för de extrema påfrestningar den är byggd för. För att ens börja byta olja på en Bugatti Veyron måste hela bilens undersida tas isär. Den platta bottenpanelen tas bort för att få tillgång till de många oljepåfyllnings- och dräneringspluggarna, som tillsammans kan vara så många som 16 stycken. En sådan process tar tid – fem hela dagar, närmare bestämt – och kräver över 27 arbetstimmar.

Och här är den verkliga överraskningen: servicen på en Bugatti Veyron kan kosta så mycket som 20 000 euro, det vill säga drygt 270 000 kronor. Det är inte bara för själva oljebytet eller de dyra filterbytena, utan för den noggranna inspektionen av varje detalj, inklusive växellådsolja och hydraulvätska, samt hela bilen som rengörs och får en detaljerad genomgång.
– En årlig service på en Porsche 911 kostar 1000 pund. En service för en Bugatti Veyron kostar betydligt mer än så. Mycket mer än så. Den är tjugo gånger dyrare, säger Youtubern Mike bakom kanalen Drivetribe.

Det som gör att priset snabbt drar iväg är den exceptionella teknologin i Bugatti Veyron. Varje byte och inspektion tar timmar av noggrant arbete då varenda liten detalj måste vara exakt. Och även om det låter som en astronomisk summa, är det här priset faktiskt ganska rimligt om du vill att din Bugatti ska vara i toppskick, redo för att nå över 400 km/h på en öppen väg. Det är troligtvis något som en som ska köpa en bil av denna kaliber räknat med.

Så nästa gång någon pratar om underhållskostnader för en Bugatti Veyron, tänk på att 270 000 kronor faktiskt är en del av paketet för att hålla en av världens snabbaste och mest avancerade bilar i toppform. För ungefär samma kostnad som ett årligt serviceunderhåll för en Veyron, kan man få en ny Peugeot 208 – men kikar man på förvärva en Bugatti Veyron är det troligtvis så att ögonen inte ens bemödar en Peugot en anblick.

LÄS MER: