Chockar experten i 100-milatest: ”Ett monster”

Tesla Model 3 RWD Highland imponerar enormt på elbilsexperten Björn Nyland. Elbilen prövades i ett 100-miltest med stor framgång.
– Det är en helt otrolig bil, säger Nyland. 

Norske Björn Nyland brukar ofta genomföra räckviddstest på olika elbilsmodeller. En av de vanligaste undersökningarna han gör på sin kanal “Bjørn Nyland” är att köra elbilarna 100 mil där han pressar de till det yttersta för att köra sträckan på den snabbast möjliga tiden. Denna gång var det Tesla Model 3 RWD Highlands tur.

Teslan är utrustad med ett batteri på 60 kWh och är fulladdad när Björn inleder 100-miltestet. Enligt väderprognosen kommer det att regna under körningen, vilket Björn känner en viss frustration kring, men samtidigt kan han inte göra något åt saken. 
– Då är vi redo och körklara, säger Nyland. 

Efter att han kört ett tag imponeras han av elbilens effektivitet.
– Kolla på det här 167 Wh/km, samtidigt som det är blåsigt och blött väglag. Bilen är galet effektiv, det här är verkligen Tesla i ett nötskal, säger han. 

Han pressar Teslan vidare längs den svenska västkusten och första laddstoppet sker efter att han kört 290 km på två timmar och 29 minuter. Enligt Björn laddar elbilen som en “boss”.
– Vi laddar 1200 km/hr, på grund av att bilen är så effektiv, säger Nyland. 

Han laddar bilen till 52 procent och sätter in nästa stopp vid Varberg. När han rullar ut på motorvägen är han minst sagt imponerad av bilen.
– Elon vad har du skapat för raket, det du har skapat är ett riktigt monster, säger Nyland. 

Efter ytterligare några timmars körning stannar Björn en bit utanför Varberg och laddar bilen innan han fortsätter sin körning mot Helsingborg. Bilen har 207 Wh/km och när norrmannen kör utanför Falkenberg ger han lite kritik mot vägarna.
– Det här är nog de mest högljudda vägarna som finns utanför Belgien, säger Björn. 

Tredje stoppet sker i Helsingborg och efter det börjar Björn köra sin Tesla mot Norge igen. På vägen hem stannar han två gånger och laddar innan han till slut lyckats köra 100 mil på tiden nio timmar och 30 minuter.
– En väldigt bra tid som nästan matchar ID. 7 Pro, säger Björn. 

Björn säger sedan att modellen är otroligt för vad den faktiskt kostar.
– Jag säger inte det här för att Tesla betalar mig, jag behöver pengar men Tesla betalar inte mig något. Jag säger det här för att jag är ärlig, säger Björn Nyland.
LÄS MER: