CarUp provåker Audis nya hemliga elsportbil e-tron GT: ”Grymt snabb”

MÜNCHEN. Här får CarUp.se en exklusiv provtur i Audis nya hemliga elbil e-tron GT. 
Bilen får läckert sportiga linjer och verkar bli nästan lika snabb som Porsche Taycan. 
Audi har utvecklat ett speciellt e-tron GT-ljud som låter mäktigt när bilen drar på för fullt.

– Jag kom på ljudet efter att ha hittat ett långt stålrör hemma i trädgården, berättar ljudingenjören Rudolf ”Rudi” Halbmeir.

Här kan du lyssna på det unika ljudet från Audi e-tron GT.

Om några månader kommer Audi att ha världspremiär för sin nya elbil e-tron GT. Men CarUp och några få utvalda svenska medier fick en exklusiv förhandstitt och provtur på en testbana utanför München. 

Audis första elbil heter också e-tron, men då handlar det om en suv. GT är i stället en sportig sedan, eller snarare en riktig Grand Tourer precis som namnet antyder. Fortfarande bär bilen maskering, men vi kan tydligt se de sportiga linjerna och en låg strömlinjeformad kaross. Bilen bygger på samma plattform som Porsche Taycan, och den är helt anpassad för elbilar från start. Det blir Audis första elbil med helt platt golv. Även grillen är borta, men Audi behåller riktiga dörrhandtag för säkerhetens skull. Baktill finns en uppfällbar spoiler.

Accelerationen i nya Audi e-tron GT gör att vi pressas mot stolsryggarna, och bilen bjuder på ett för elbilar helt nytt ljud.

Även maskeringen har en tanke: Audi vill förstärka vissa saker och dölja annat. Bilen är en riktigt snygg och kraftfull skapelse som verkligen väcker vårt habegär. Den är lika låg som en Porsche Taycan, men bär tydliga Audi-drag. 

Vi får ta plats i passagerarsätet bredvid ljudingenjören Rudi som utvecklat bilens speciella sound. Hela instrumenteringen är täckt av skynken, så den får vi inte se. Jag pressas bakåt när Rudi accelererar för fullt, och det känns som bilen bjuder på lika grymt snabb acceleration som en Taycan 4S, men Audin känns lite mjukare och behagligare trots att Rudi pressar bilen hårt i böjarna. 

En av sakerna som Audi är allra mest stolta över med e-tron GT är faktiskt ljudet. Stor möda har lagts ner på att ta fram ett unikt sound för GT. För visst blir det lite tråkigt att åka prestandabil om den bara har ett lågt elektriskt vinande. 

Ingenjörerna Rudolf ”Rudi” Halbmeir och Stephan Gsell har tagit fram det progressiva elektroniska ljudet – på datorn, i ljudlaboratoriet, inne i bilen under färd liksom med hjälp av kundstudier. 

Rudi, som är gammal musiker, avslöjar hur det gick till när de kom på ljudet. Han hittade ett långt stålrör hemma i trädgården och satte en fläkt i andra änden. Det blev grunden till ljudet i e-tron GT, sedan har det bearbetats väldigt mycket i olika ljudprogram. 

– Bilen måste låta stark, ljudet säger mer än 1000 ord. Vi snubblade över ett rör i min trädgård, och det blev början till ljudet. Sedan måste utformningen kännas lugn och resonabel, man får inte överdriva, berättar Rudi. 

Precis som andra elbilar, har e-tron GT det lagstadgade fordonsvarningssystemet AVAS (Acoustic Vehicle Alerting System). AVAS-ljudet spelas upp genom en högtalare monterad i fronten. Beställer man ljudpaketet (tillval), sitter det dessutom en stor högtalare monterad bak. Parallellt med detta, skapar två högtalare inne i bilen en starkare ljudupplevelse. Två styrenheter mixar ljudet beroende på hastigheten eller gaspedalens läge. 

Audi e-tron GT kommer att byggas vid Audi Böllinger Höfe i Neckarsulm. Faktum är att GT byggs parallellt med sportbilen R8. Audi har en ny teknik för att kombinera bygget av bilarna på samma monteringsband. Det är en kombination av automation och hantverksmässigt bilbyggande. Suv:en e-tron byggs utanför Bryssel och 

Ljudteknikern Rudi hittade ett stålrör hemma i trädgården – det blev början på Audi e-tron GT:s nya sound.

Audi e-tron GT är den första helt eldrivna bil som företaget tillverkar i Tyskland. Vid slutet av året rullar de första bilarna av bandet. En spännande detalj är att Audi använt VR-teknik för att lära bilbyggarna hur e-tron GT ska byggas. 

Audis aluminiumteknik med space frame kommer ill heders igen på e-Tron GT. Stora delar av karossen är gjord i aluminium och mindre delar av höghållfast stål. Risken för ”panel gap” som Tesla drabbats av avfärdas av Audis ingenjörer. Mätproceduren för karossernas inpassning, som är ny, säkerställer ännu högre noggrannhet och reagerar mycket snabbt på minsta avvikelse. I slutet av monteringslinjen kontrolleras bilarna av Audis mest erfarna bilbyggare. Den utbyggda monteringslinjen innehåller nu 36 cykler istället för tidigare 16 för att bilen ska kunna byggas parallellt med R8. 

Fakta om tillverkningen av Audi e-tron GT

Audi e-tron GT tillverkas vid Audi Böllinger Höfe, som hör till anläggningen i Neckarsulm och öppnades 2014: utbyggnad och konvertering 2019, nya virtuella planeringsmetoder 

Karossavdelningen för e-tron GT är automatiserad till ca 85%: 10 stationer med totalt 34 robotar

Ny korrelationsfri inmätnings-teknik svarar för högsta precision med en maximal avvikelse på endast +/- 0,20 mm. 

Den gemensamma monteringslinjen för Audi e-tron GT och Audi R8, trots deras skilda teknikkoncept, är unik i Volkswagen-koncernen.

Fakta om nya ljudet e-sound

32 enskilda ljudelement; viktade och modulerade baserat på kördata 

Ljudpaket som tillval: 2 styrenheter i bagageutrymmet, 2 externa högtalare på bilen och 2 interna högtalare i bakdörrarna

Ljudkarakteristiken kan justeras i flera steg via Audi drive select