Galen, monstruös, brutal.
Adjektiven räcker knappt till för Bugattis nya hyperbil Bolide som ska bräcka Koenigsegg och SSC Tuatara.
Bilen har en effekt på 1850 hk från sin W16-motor, viktförhållandet är endast 0,67 kg per hästkraft, På bara 20 sekunder når bilen 500 km/h.
Bugatti har hamnat lite i bakvattnet på Koenigsegg och nya rekordhållaren SSC Tuatara. Dessutom går det rykten att Volkswagen-koncernen vill göra sig av med hyperbilstillverkaren.
Så vad göra? Bugatti finner på råd och presenterar en ny hyperbil med ett aldrig tidigare skådat viktförhållande mellan hästkrafter och effekt. Bolide väger endast 1240 kg, så förhållnandet mellan vikt och effekt är sensationella 0,67 kg per hk.
– Bra fyra hjul, motor, växellåda, ratt och, som enda lyx, två säten, säger Bugattis vd Stephan Winkelman.
Än så länge är Bolide en experimentell designstudie i ett exemplar och Bugatti har inte tagit beslut om bilen ska serietillverkas. Bilen har trots sin lätta vikt Bugattis ikoniska 8,0-liters W16-motor.Motorn har modifierats kraftigt för att ge 1850 hk och ett vridmoment på 1850 Nm. För att spara vikt har Bugatti använt titanskruvar, och en rad komponenter i titan samt massor av kolfiber.
Bugattis egna simuleringar hintar om galna fartresurser.
0-100 km/h går på 2,17 sekunder
0-200 km/h går på 4,46 sekunder
0-300 km/h går på 7,37 sekunder
0-400 km/ går på 12,08 sekunder
0-500 km/h går på 20,16 sekunder
Bilen kan uppnå en sidoacceleration på 2,8G
För att få optimala prestanda så har Bugatti Bolide ställbart takscoop för att optimera luftflödena. Bilen följer FIA:s säkerhetskrav, så det är inte alls osannolikt att Bugatti gör verklighet av banracern.
– Boliden är det ultimata svaret på frågan om vad det skulle bli om Bugatti byggde en banfokuserad hypersportbil som uppfyllde FIA: s säkerhetskrav, säger Stefan Ellrott, styrelseledamot i Bugatti och chef för teknisk utveckling.
Maths Nilsson är grundare av Carup.