Här slår Bugatti Divo slog världsrekord för serieproducerade förbränningbilar med 9,27 sekunder på en kvarts engelsk mil.
Men när bilen ska utmana Tesla Model S Plaid går det snett och tekniken sviker.
Bugatti Divo är en mer extrem version av Chiron som är lättad med 35 kg, har mer downforce och styvare fjädrar. Den har samma W16-motor som Bugatti Chiron, på 1500 hk och ska ska samma acceleration. Prislappen är svindlande 90 miljoner kronor.
På dragstrippen dragstrippen visar sig dock Divo vara snabbare än Chiron, kanske tack vare bättre grepp. Den gör enkelt mos av en Porsche 911 Turbo S och en McLaren och passar på att slå världsrekord för serieproducerade förbränningsbilar.
En kvarts engelsk mil avverkas på 9,27 sekunder och bilen kommer upp i 248,5 km/h på de 402 meterna. Bugatti Divo är inte byggd för dragrace och visar den sig vara löjligt snabb.
Spänningen är därmed på topp inför duellen med Tesla Model S Plaid, som har samma världsrekord för elbilar, satt av Jay Leno. Även Teslan har kört de 402 meterna på 9,27 sekunder. Matchen borde bli mycket jämn.
Först görs en duell med rullande start och då visar sig Teslan, som kostar en dryg miljon jämfört med Bugattis 90 miljoner, vara snabbast. Model S Plaid klarar sträckan på 8,34 sekunder jämfört med Bugatti Divos 8,45 sekunder.
Den verkliga utmaningen slutar dock med ett Västgötaklimax. Bugattins koppling trasslar och den klarar inte en kvarts mil snabbare än 10,96 sekunder. Teslan kör på 9,47 sekunder. Hade Bugattin fungerat som den skulle i världsrekordet hade det blivit match.
När jag drog på med den blev den supermjuk, den slirade med kopplingen och gav inte full kraft till långt över mitten av första växeln, säger Brooks Weisblat från Drag Times.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter