Budkrig om gömda Ferrarivraket – sålt för över 20 milj

Rena budkriget bröt ut när världens skrotigaste Ferrari såldes på auktion. Det krockade och brända vraket sprängde 20-miljonersvallen. 
– Det går inte att förneka att bilen kommer att kräva en omfattande restaurering för att återställa den till dess forna glansdagar, uppger RM Sotheby’s.

Den kraschades på 60-talet, överlevde en orkan och överlistade kronofogden. Den här Ferrarin kan vara ett av tidernas dyraste bilvrak. Under torsdagen klubbades en Ferrari 500 Mondial Spider Series I by Pinin Farina från 1954 på RM Sotheby’s auktion i Monterey. Auktionsfirman hade räknat med att bilen skulle säljas för 13-18 miljoner kronor. Men skicket avskräckte inte köparna. Bilen gick till slut för 20,2 miljoner dollar. 

Bilen kommer att kräva att köparen har gott om pengar kvar efter auktionen. Bilen hör till ”The Lost and Found Collection” med 20 klassiska Ferraribilar som gömts undan i över 30 år. Bilarna stod i en ladugård som blåste sönder när orkanen Charley härjade längs Floridas kust 2004.

Taket blåste av från ladan, men bilarna flyttades snabbt i säkerhet till ett lager i Indianapolis och gömdes undan illa kvickt för att förhindra att bilarna mättes ut av kronofogden. Där har bilarna stått undangömda ända tills idag.

Den mest värdefulla bilen är också den risigaste. Man kan tro att Ferrarin skadades av orkanen, men det var med en krasch och brand i USA på 1960-talet som förvandlade bilen till ett vrak. Att inte köra vraket på skroten visade sig vara ett lönsamt beslut. 

Men det handlar om en verkligt ovanlig Ferrari. Endast 13 exemplar byggdes av Ferrari 500 Mondial Spider Series I by Pinin Farina i mitten a 1950-talet. Och just den här bilen har bland annat tävlat i Mille Miglia, Targa Florio och Imola Grand Prix. 

Efter en framgångsrik racingkarriär i Europa exporterades den till USA 1958. Vanvördigt nog ersattes Ferraris fyrcylindriga motor med en amerikansk V8. Någon gång på 1960-talet demolerades bilen totalt och brann mer eller mindre upp. 

Men efter en omfattande restaurering kan Ferrarin kanske komma tillbaka till vägar och racerbanor igen. Köparen får med en fyrcylindrig Ferrari-motor från en annan bil, samt axlar och en växellåda med matching numbers.

För den framtida ägaren med rätt vision och resurser lovar resan till förnyelse att bli en mycket givande process. Som ett viktigt tidigt exempel som har varit borta från allmänhetens ögon i många decennier, kan denna Mondial förvänta sig ett varmt välkomnande på concours d’elegance och märkesutställningar med en fullständig renovering. Spidern kan också avnjutas under stora vintageracingevenemang, och budgivare bör notera att bilen är berättigad till Mille Miglia Storica, uppger RM Sotheby’s som auktionerade ut bilen i Monterey.