Bottennapp för Tesla Model S hos tyska bilprovningen

Det blev ett rejält bottennapp för Tesla Model S när tyska bilprovningen TÜV granskade elbilar. 
Den dyra elbilen hade dubbelt så många fel som genomsnittsbilen. Endast de två Dacia-modellerna Duster och Logan ligger sämre till. 

För första gången har den tyska bilprovningen TÜV tillräckligt med data för att ge ett utlåtande om elbilar, men än så länge inskränker sig statistiken till ett fåtal modeller. 

Resultatet blev att Smarts elbil och BMW i3 klarade sig bra, Renault Zoe mindre bra och Tesla Model S riktigt dåligt. 

I genomsnitt har 4,7 procent av de tre år gamla bilarna något fel i den tyska bilprovningen. För Tesla Model S blev det dubbelt så många fel; 10,7 procent av bilarna hade en anmärkning. 

Som tur var handlar det mest om enklare fel på dimljusen och halvljusen. Men även bärarmarna på chassit var en felkälla. De andra elbilarna klarade sig bättre hos TÜV. Smart Fortwo Electric Drive är bäst med en felprocent på 3,5 procent. BMW I3 hade 4,7 procent och Renault Zoe landade på 5,7 procent.

Även Renault Zoe hamnade sämre till en medelbilen. Zoe har ofta problem med strålkastare och defekta bromsar. 

–Problem med bromskomponenterna är typiska för elbilar, eftersom de används mycket mindre frekvent än hos förbränningsmotorer och därför korroderar oftare, säger Dr. Joachim Bühler, VD för TÜV Association.

Batterierna var däremot inte någon källa till problem. TÜV noterade inga större anmärkningar mot elbilarnas batterier. 

– I elbilar kontrolleras till exempel högspänningsbatteriets infästning, isoleringens skick och ledningarna, anslutningar och kontakter, uppger TÜV.