Under mer än 40 år stod den bortglömd, dold under en presenning i en carport.
En samlare upptäckte och köpte den ovanliga Porsche 911 S Targa-bilen från 1967 som var i bedrövligt skick.
Bilen togs tillbaka till Porsche i Zuffenhausen – nu har den återställts till ett totalt nyskick.
Den 24 januari 1967 levererades Porsche 911 S Targa-bilen till återförsäljaren Hülpert i Dortmund i Tyskland. Efter att ha varit demonstrationsbil för återförsäljaren såldes den till en kund i USA 1969. Det var en mycket ovanlig bil, en av endast 925 exemplar av Porsche 911 Targa med S-motor, kort hjulbas och mjukt bakfönster som tillverkades av Porsche mellan slutet av 1966 och 1968.
Ägaren i USA körde bara med sin bil i åtta år innan han 1977 parkerade den i en carport i Long Beach utanför New York och drog en presenning över bilen. Där blev bilen stående ända fram till 2016, då en Porschesamlare hittade bilen och köpte den.
– Targan stod där i nästan 40 år i ett öppet garage, täckt av en plast presenning. Ägaren vid den tiden hade till synes bara glömt bort bilen, säger Uwe Makrutzki, chef för Porsche Classic Factory Restoration på Porsche AG.
Den sällsynta sportbilen var i ett eländigt tillstånd och mycket nergången efter alla år i carporten. På den positiva sidan var bilen komplett – vilket var särskilt glädjande med tanke på dess många tillbehör som Webasto-värmare, tonad vindruta, Blaupunkt Köln-radio, lädersäten, halogendimlampor och yttertermometer.
Porsche 911 Targa presenterades 1965 på bilmässan i Frankfurt som den första säkerhetscabrioleten i världen. Med en säkerhetsbåge med en bredd på 20 centimeter, avtagbart tak och en bakre mjuk topp med plastfönster. Plastfönstret fanns dock bara under en kort period och ersattes snart av en glasruta med värmeslingor.
Den nya ägaren tog beslutet att helrenovera den unika Porsche 911 S Targan, och bilen togs till Porsche i Zuffenhausen där Porsche Classic Factory Restoration tog sig an bilen.
Deras filosofi är att återställa bilarna så att de är så nära originalet som möjligt.
Ett detektivarbete efter autentiska små delar som kabelklämmor, gummihylsor och tätningspluggar för 2,0-liters S-motorn började, men visade sig vara svårt.
– Replikadelar från tredjepartsleverantörer är uteslutet för oss. Men med hjälp av de 60 000 originaldelarna i lagret och ursprungliga ritningarna kunde det mesta ordnas fram.
En annan stor utmaning var Targa-takets plastskal. Dagens material har en annan yta och är mer robust än originalet. Men ägaren ville ha ett tak som såg ut som på 1960-talet. Ett visuellt identiskt skal fick specialtillverkas där experterna jobbad gradvis för att rugga upp rätt yta och finish.
Den kräsna kunden nöjde sig heller inte med med någon vanlig lackering av chassit, motorpanelerna och lufsystemet: I stället för den tåliga pulverlack som normalt används i dag blev det en likadan tvåkomponentslack som användes 1967.
Efter att 1000 timmar lagts ner på att renovera karossen handsprutades karossen med samma färg som bilen hade vid leveransen för 54 år sedan: Polo Red. Eftersom ägaren inte bara ville titta på den fantastiska Porschen utan även köra den, bestämde han sig för att foliera bilen med en film som ger lackeringen en lätt mattad effekt.
Totalt tog det mer än tre år tills den första 911 S Targa som levererades i Tyskland äntligen återställts till nyskick med Porsches kunskap. Nu väntar ett nytt projekt för ägaren och Porsche Classic: Restaurering av en tidig 928.
Porsche 911 S Targa | ||
Längd bredd höjd | mm | 4,163 / 1,610 / 1,320 |
Hjulbas | mm | 2 211 |
Bilvikt (DIN) | kg | 1 030 |
Motor | Antal cylindrar | Sexcylindrig boxer |
Växellåda / enhet | Manuell växling | 5-växlad / bakhjulsdrift |
Cylindervolym | cc | 1 991 |
Effekt | HK | 160 |
vid | varv / min | 6600 |
Vridmoment | Nm | 179 |
vid | varv / min | 5 200 |
Kompressionsförhållande | 9.8: 1 | |
Förgasare | Tvåfallslförgasare med tre Weber 40 IDS 3C / 3C1 |
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter