Började som praktikant – nu får svenske Ola leda Mercedes i tio år 

Han gick från småländska Västervik till ett av världens mest inflytelserika jobb med högre lön än Zlatan. Hur Ola Källenius gått från praktikant till vd på Mercedes är inte bara imponerande, utan helt unikt. Nu stärks svenskens framgångssaga ytterligare när hans vd-kontrakt hos Tysklands kronjuvel förlängs i förtid.

Enligt en medierapport vill förvaltningsrådet för Mercedes-Benz nu i förtid förlänga kontraktet med vd Ola Källenius. Kontraktet, som löper ut i maj 2024, kommer att förlängas med ytterligare fem år till mitten av 2029. Detta rapporterar tidningen Handelsblatt. Sedan smålänningen tog över toppositionen 2019 har hans förmåga att leda företaget varit “obestritt”, enligt handelstidningen.

Ola Källenius föddes i småländska Västervik. Ganska tidigt flyttade familjen till Skåne och än i dag pratar han skånska. Källenius studerade på Handelshögskolan i Stockholm och slutåret gjordes på universitetet i schweiziska Sankt Gallen. 

Ola Källenius har alltid varit bilintresserad och det första jobbet blev en praktikplats på Daimler-Benz som management-trainee 1993. Han arbetade då i den så kallade International Junior Research Group. Efter andra tidiga uppdrag inom ledningskontroll tillträdde han flertalet chefsbefattningar inom Daimler, bland annat chef för inköpsavdelningen “Powertrain” i Mercedes-Benz Cars-gruppen.

Efter många år hos Mercedes i USA återvände Källenius till Tyskland 2010 och blev då vd för prestanda-divisionen Mercedes-AMG. Där jobbade han bland annat med utvecklingen av Mercedes SLS AMG.
– Ett av de bästa bilminnena var säkerligen när vi utvecklade GT3-varianten av SLS, alltså motorsport-varianten som kördes i racing. När jag var med racingavdelningen på Hockenheim fick jag testköra en prototyp, har Ola berättat i en intervju. Från det jobbet har resan mot toppen varit spikrak.

Sedan 2013 har Källenius varit medlem i styrelsen för Mercedes-Benz Cars och ansvarat för försäljningen. Han utsågs till styrelsen för Daimler två år senare. 2017 tog han över ledningen för divisionen “Group Research and Mercedes-Benz Cars Development” som medlem av styrelsen. Britta Seeger efterträdde Källenius som styrelseledamot för Mercedes-Benz Cars Sales. Källenius efterträdde den legendariske mustasch-vd:n Dieter Zetsche som styrelseordförande och vd för Daimler AG den 22 maj 2019. Nu står det alltså klart att hans kontrakt förlängs med fem år, vilket gör att han sammanlagt kommer att vara Mercedes vd i minst tio år. 

Ola Källenius har ordinerat en tydlig elkurs för företaget och före slutet av detta decennium ska Mercedes-Benz bli rent elektrisk – åtminstone där marknadsförhållandena tillåter. I sin andra mandatperiod planerar Källenius en offensiv i den elektriska medelstorleks-klassen.

Den elektriska andelen i Mercedes-Benz försäljning är för närvarande runt tio procent, då ingår även plug-in hybrider. Källenius har skjutit upp det ursprungliga delmålet att nå hälften av försäljningen med rena elbilar och laddhybrider från 2025 till 2026. Konsekvensen av satsningen på lyxbilar som svensken lyfter fram är att mindre fordon som A- och B-klassen ska fasas ut hos Mercedes i framtiden.

Att som första icke-tysk leda det gigantiska företaget med otrolig framgång är fascinerande. Trycket på Ola Källenius efter att han tog över från ikon-vd:n Dieter Zetsche har antagligen underlättat arbetet hos Mercedes. Men ett bevis på att han klarat av jobbet är ju förlängningen av kontraktet nu redan i förtid. Ola Källenius är ett unikt fall som jobbat sig upp till toppen och gjort succé på varje position han haft inom företaget.