Riv upp lagen om 100% elbilar – eller bli beroende av Kina. BMW:s vd Oliver Zipse kräver att politikerna stoppar förbudet mot att sälja förbränningsbilar i EU.
– Det gör oss mindre beroende av Kina, säger han på bilmässan i Paris.
Bilmässan i Paris är i full gång och under inledningen finns toppcheferna från bilmärkena på plats. Förutom att avtäcka nya bilmodeller passar de på att göra utspel i frågor där de vill väcka debatt. BMW:s vd Oliver Zipse har nyligen tvingats skicka ut en vinstvarning och slåss mot fallande försäljning.
På plats i Paris kom han med ett av de mer uppseendeväckande utspelen. Detta trots att BMW är en av få tillverkar som ökar sin elbilsförsäljning. Han och BMW kräver nu att EU ska riva upp förbudet mot att sälja bensin- och dieselmotorer från 2035. Om det inte görs sätter vi oss i knät på Kina. BMW har tidigare rivit upp sina beställningar från Northvolt.
– En korrigering av det 100-procentiga elbilsmålet från 2035 skulle göra europeiska biltillverkare mindre beroende av Kina för batterier, säger Oliver Zipse på Paris Motor Show.
Många analytiker inom bilbranschen varnar för att Kina är på väg att köra om Europa på elbilar. Nyligen klubbades strafftullar på kinesiska elbilar, men för batterierna är det fortfarande fritt fram. Oliver Zipse vill se ett mer teknikneutralt synsätt.
– För att upprätthålla den framgångsrika kursen är en strikt teknikneutral väg inom den politiska ramen är väsentlig, säger han.
BMW:s svar på utmaningen är att jobba med flera tekniker; elbilar, vätgasbilar och förbränningsbilar som körs på alternativa bränslen. BMW är nu långt ifrån ensamma om att vilja riva upp EU:s krav på att enbart elbilar får säljas från 2035. Italienska regeringen, Volkswagen och Renault uttrycker också starka tvivel.
LÄS MER:
Maths Nilsson är grundare av Carup.