BMW:s ikon gömd i 20 år – se otroliga ladufyndet

Den ovanliga BMW:n lämnades i en dammig lada och har inte sett dagsljus på 20 år. Man kan kalla det ett tvättäkta ladufynd när “Barn Find Hunter” letar upp en gammal BMW 1602 Coupé med 5-växlad manuell låda. Se videon när gömstället avslöjas.
– Den har ett otroligt affektionsvärde, berättar ägaren.

För ett par dagar sedan presenterade BMW konceptbilen “Vision Neue Klasse” och modellen ska spegla framtidens 3-serie. Men faktum är att namnet “Neue Klasse” användes av företaget redan på 1960-talet. En av bilarna som ingick i kategorin, 1602, anses av många vara en sann BMW med rätt designspråk, proportioner och körkänsla. 

Numera är bilen ovanlig och det är svårt att hitta bilar som är i tekniskt bra skick – något som Youtube-kanalen Hagerty däremot gjorde. Den så kallade “Barn Find Hunter” fick numret till en man som ägde den speciella bilen. 

Carey, som äger den lilla BMW:n, berättar i videon att bilen köptes i Kalifornien och att originalmotorn var utbytt mot en från en BMW 2002. 1600-motorn är som man kan höra är på 1.6-liter medan motorn från den nyare modellen 2002 är på 2.0-liter och är lite starkare. Därför sitter också ett 2002-emblem baktill på bilen, där det brukar stå 1600. 

När mannen köpte bilen var bilen utrustad med en automatlåda, men den byttes senare ut till en 5-växlad manuell låda. Auto Works i Freeport som bytte växellådan satte även in en ny kylare och bromsar från en BMW 3-serie. Det har gjort en stor skillnad.
– När bilen kör i 130 km/h ligger den runt 2000 varv per minut, berättar ägaren. 

Det är ovanligt att en BMW 1602 Coupé är utrustad med sollucka, men det här exemplaret är det. Mannen körde tidigare bilen varje dag, förutom när det snöade, då den lilla BMW:n inte alls är bra att köra.
– Men vem vill köra den här i snön ändå, säger mannen i videon. Bilen har stått i ladan de senaste 20 åren efter att den fått ett par tekniska problem. Bland annat fick den ett läckage i topplockspackningen och i samband med tidsbrist gjorde det att BMW:n parkerades i ladan. 

Bilen har ett slitet yttre och motorhuven, taket och stötfångarna är rostiga. Skulle bilen restaureras behöver man slipa ned och lacka om stora delar av karossen och motorhuven behöver antagligen bytas ut. Bortsett från karossen däremot är de tekniska delarna i bra skick. Hjulhusen har klarat sig fint från rost, vilket är ovanligt.
– Det är ofta runt hjulhusen som de här bilarna rostar som mest, säger Carey.  

Carey berättar att han startar sin 1600 då och då, för att låta oljan gå runt i motorn. I övrigt kör han inte bilen längre. Men han vill så småningom göra i ordning bilen och sätta in en modern AC-anläggning. 

När bilen är restaurerad vill Carey köra genom landet med sin son, som han gjorde när han var barn. 
– Varje måndag när jag var liten åkte vi till St George-sjön med små uppblåsbara båtar på ett släp, berättar mannen och fortsätter:
– Så den har ett otroligt affektionsvärde.