BMW kommer förändras totalt: ”Blir 110% BMW”

BMW står inför en revolution av sin design. Med start i höst kommer de stora njurarna fasas ut och ersättas av en helt ny look. 
– Den nya designen som vi kommer att visa kommer att vara 100 procent BMW, kanske 110 procent BMW, säger designchefen Adrian Van Hooydonk i en ny intervju. 

Just som bilköparna börjat vänja sig vid BMW:s stora njurar i grillen är de på väg ut. Senare i år visar BMW den nya elbilen Neue Klasse som blir startpunkten för ett helt nytt formspråk. Dessutom har spionbilder på BMW:s övriga modeller börjat läcka ut. De visar att även andra modeller får samma look som Neue Klasse. Till och med nya BMW M5 som nyss kommit ut på marknaden har setts med den nya fronten. 

Designchefen Adrian Van Hooydonk berättar nu mer om de nya tiderna som väntar på BMW. En designrevolution väntar märket. 
– Jag tror att jag under alla mina år här på BMW aldrig har sett ett projekt med mer fart eller större effekt än det här, säger han till Motor1.

I september visas nya BMW iX3 som blir startpunkten för en designrevolution där de extremstora njurarna försvinner. Foto: BMW
Designchefen Adrian Van Hooydonk med konceptbilen som sätter stuket för sedanmodellerna i Neue Klasse. Foto: BMW

Designchefen drar paralleller till legendariske Marcello Gandini som ligger bakom den första BMW 5-serien och två konceptbilar som uppenbarligen tjänat som viss inspiration. 
– För att, ta ett blad ur Marcello Gandinis bok… det övergripande formspråket kommer att bli renare än vad du känner till från oss idag, men det är 100 procent igenkännbart som en BMW.

Enligt Van Hooydonk kommer det nya stuket att förändra BMW:s bilar i grunden, i allt från teknik till design. Den stora förändringen kommer just när bilköparna börjat vänja sig vid BMW:s stora grillar och ta dem till sitt hjärta. Det är lätt att gå bort sig när stora förändringar görs. Van Hooydonks företrädare Chris Bangle fick hård kritik för utseendet på flera BMW-modeller, främst 5-serien och 7-serien. 

Marcello Gandinis konceptbil BMW 2200 Ti Garmisch. Foto: BMW
Konceptbilen Neue Klasse ger en bra hint om hur nya BMW iX3 kommer att se ut.
De extremstora njurarna tycks vara på väg ut. Foto: BMW

Men den här gången ska BMW återvända till sina rötter. De har hämtat inspirationen från klassiska modeler som BMW 1500 Neue Klasse och 2002. Den första Neue Klasse debuterade 1962 och blev BMW:s räddning. De gick från krisdrabbat marginellt märke till global succé med sportiga körglada sedaner. 

Nu handlar det om att återvända mer till ursprunget, men samtidigt blir förändringen mot i dag en revolution som bilköparna kommer att behöva vänja sig med. I september visas den första modellen BMW iX3. 
– Det här kommer att bli ett stort steg, och det kommer att bli ett så stort steg att det nästan ser ut som att vi hoppade en generation. Så stor förändringen kommer att bli, säger Adrian Van Hooydonk.
LÄS MER:

MEST LÄSTA

[wpp limit=5 range='last7days' order_by='views' thumbnail_width=120 thumbnail_height=120 stats_date=1 stats_date_format='j F Y, H:i' post_html='
  • {thumb}

    {text_title}


    {date}
  • ']

    Senaste nytt

    Tester