Blev livrädd för sin egen Tesla – väjde ner i sjön

En Tesla körde rakt ner i en sjö efter att föraren blivit livrädd för sin egen bil. Teslan kördes på autopilot och gjorde plötsligt en kraftig spökbromsning – för att sedan accelerera.

“Spökbromsningar” är ett fenomen som hänt många Teslaägare när de kört med hjälp av autopilot. Vad som menas med begreppet är att Teslan upptäcker ett föremål som inte finns och gör en kraftig inbromsning. I de flesta fall händer inte mer än att Teslan är en trafikfara i några sekunder, men i Österrike fick en spökbromsning större konsekvenser än så. 

En tjeckisk 45-årig man var ute och körde med sin Tesla vid den österrikiska sjön Traunsee. Resan gick bra till en början och mannen använde sig av elbilens autopilot. Men vid ett tillfälle ska Teslas plötsligt utfört en spökbromsning för att sedan accelerera i en hög fart. Mannen som aldrig upplevt något liknande tidigare blev rädd och började rycka i ratten. 

Teslas Autopilot är ett hjälpmedel för styrning och farthållning och ska inte blandas ihop med Full Self Driving som är en självkörning som än så länge bara finns i USA.

Teslan styrdes då rakt ner i sjön. Föraren var ensam i bilen och lyckades simma i land innan räddningstjänsten kom fram till platsen. Elbilen flöt sedan runt ett tag innan den sjönk ner till botten. När den sedan plockades bort ur sjön låg den på ett fem meters djup. Bilden ovan är tagen av räddningstjänsten.

Både i Kina och Europa är Teslas autopilot mer begränsad än i USA där Tesla lanserat så kallad Full Self Driving.. Elon Musks autopilot har flera gånger fått utstå kritik när den varit en orsak till olika trafikolyckor. Tidigare i år stämdes Tesla efter att en Model S kört på en motorcyklist med dödlig utgång. Vid tillfället styrdes elbilen av företagets Full Self Driving medan dess 56-årige förare tittade på mobilen, vilket är emot Teslas regler. 

Företaget har samtidigt precis visat upp sina två senaste modeller Cybercab och Robovan som båda kommer att vara helt självkörande och saknar rat och pedaler. Under Teslas We Robot-event avslöjade Elon Musk att bilarna kommer att inleda sin produktion till 2026. Men innan de modellerna körs ut på vägarna lär självstyrningssystemet få en del uppgraderingar. 

En annan intressant aspekt av Teslas teknik är att den enbart använder sig av kameror. Det är en stor skillnad gentemot konkurrenterna som också har olika lasersensorer till sina självstyrningsystem. Anledningen till att Tesla valt att göra så är att Elon Musk inte anser att mer än kameror behövs, skriver Stern. 
LÄS MER: