Elbilar har betydligt mer problem än vanliga bilar, visar en ny undersökning. Tesla är ett undantag och klarar sig bättre än andra elbilar. Allra minst tillförlitliga är laddhybrider med 146% mer problem.
Nu har en av världens största undersökningar av bilar tillförlitlighet släppts. Consumer Reports har frågat ägare till 330 000 bilar frän de tre senaste årsmodellerna hur pålitliga deras bilar är.
Det visar sig att elbilar och laddhybrider har betydligt mer problem än bensindrivna bilar. Elbilarna har i genomsnitt 79 procent fler problem än en bensinbil. Laddhybrider som har dubblerade drivlinor har 146 % mer problem än en bensinbil. Ett undantag i mätningen är Toyota RAV4 PHEV som är en av de mest pålitliga laddhybriderna.
– De flesta elbilar idag tillverkas av antingen äldre biltillverkare som är nya inom elbilsteknik, eller av företag som Rivian om är nya för att tillverka bilar. Det är inte förvånande att de har växtvärk och behöver lite tid för att lösa buggarna., säger Jake Fisher, senior chef för biltester hos Consumer Reports.
De vanligaste problemkällorna hos elbilar är elmotorer, laddning och batterier. Tesla som har byggt elbilar längre än andra biltillverkare klarar sig betydligt bättre i mätningen och hamnar i mitten när det gäller märkets pålitlighet. Efter att ha tagit bort rekommendationen för märkets bilar rekommenderar Consumer Reports nu både Model Y och Model 3. Hos Tesla är drivlinor bättre än hos andra elbilar, det är istället byggkvaliteten med fel på lacken och karossen ger klagomål från ägarna.
Den som däremot väljer en hybrid, som inte är laddbar med sladd, får en riktigt pålitlig bil. Hybrider har 26 % färre fel än genomsnittsbilen. Kanske har det med att göra att Toyota, Hyundai och Kia som överlag får höga poäng i mätningen har många hybrider i sitt sortiment. Tekniken har också funnits i 25 år.
Det allra mest pålitliga bilmärket i år enligt Consumer Reports är Lexus före koncernkollegan Toyota. Mini kommer på en tredjeplats. De minst tillförlitliga bilmärkena i år är Chrysler, Mercedes-Benz och Rivian. Volvo hamnar sexa från slutet.
Bilmärkena som är mest och minst tillförlitliga
Lexus | 79 |
Toyota | 76 |
Mini | 71 |
Acura | 70 |
Honda | 70 |
Subaru | 69 |
Mazda | 67 |
Porsche | 66 |
BMW | 64 |
Kia | 61 |
Hyundai | 56 |
Buick | 55 |
Infiniti | 53 |
Tesla | 48 |
Ram | 46 |
Cadillac | 45 |
Nissan | 45 |
Genesis | 44 |
Audi | 43 |
Chevrolet | 43 |
Dodge | 42 |
Ford | 40 |
Lincoln | 38 |
GMC | 36 |
Volvo | 28 |
Jeep | 26 |
Volkswagen | 26 |
Rivian | 24 |
Mercedes-Benz | 23 |
Chrysler | 18 |
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter