Analys: Bilister betalar 140 miljarder – vill politiker att vi byter till elbilar?

Ingen är så lurad av nya regeringen som landets bilister. Miljöpartiet framstår som rena bilälskarpartiet i jämförelse med Ulf Kristerssons regering. På 145 dagar har regeringen dragit bort åtta miljarder per år i klimatbonus från bilköparna, behållit straffskatter på nya bilar och svikit löftet att kraftigt sänka bensin- och dieselpriserna. 
Varje år drar landets bilister in minst 140 miljarder kronor i skatt och moms – jag tycker inte det verkar som att politikerna vill att vi ska gå över till elbilar som drar in mindre skatt
.

ANALYS – ÅSIKTERNA ÄR SKRIBENTENS EGNA. Det är lätt att lova saker när man inte behöver ta ansvar. När de nuvarande regeringspartierna satt i opposition sågade de allt från höga straffskatter på fossilbilar till de höga bränslepriserna. Inför valet lovade Moderaterna och Liberalerna att bonusen på elbilar skulle vara kvar, Moderaterna ville tvärtom gynna begagnade elbilar extra. Det största löftet var dock att bränslepriserna skulle sänkas med mellan 5-10 kronor per liter. 

Miljöpartiet har av många beskrivits som ett bilhatarparti, men i jämförelse med nuvarande regering framstår de närmast som ett bilkramarparti. Aldrig någonsin har Sveriges bilister berövats på så mycket pengar, samtidigt som den stora skattebördan på bränsle och straffskatten på nya bilar behållits. Nu ser vi resultatet. Bilbranschens företrädare larmar unisont om att försäljningen av elbilar tvärnitat. Nu riskerar vi bilister att bli kvar i en dyr skattefälla med bensin- och dieselbilar. 

Om Sverige hade samma system som Norge skulle en ny Tesla Model Y kunna kosta 399 000 kronor, utan att vi behöver betala ut bidrag.

– Tyvärr kan vi se att ordertakten har fallit dramatiskt så att marknaden är iskall för privatkunder. Däremot hålls marknaden uppe relativt bra när det gäller företagskunder, säger Mattias Bergman, vd för Mobility Sweden till SVT. 

En av de största orsakerna till raset är att regeringen över en natt, den 8 november, tog bort bonusen på 50 000 kronor för elbilar, något som gjort privatleasing 1500 kronor dyrare per månad, ovanpå det kommer höjda räntor. Besparingen för staten är 7-8 miljarder kronor per år. Samtidigt behåller regeringen straffskatten på bensin- och dieselbilar, och tar in miljardbelopp på höga straffskatter.

En vanlig bil kostar idag 10 000-15 000 kronor i årlig fordonsskatt i tre år, en mindre bil kostar 6000 – 8000 kronor. Bonus-Malussystemet blev istället till Malus-Malus och bilisterna som kollektiv tappade 8-9 miljarder per år. Resultatet är att inga vanliga människor längre har råd att köpa ny bil, varken elbil eller en traditionell bil med förbränningsmotor. 

En vanlig Volvo XC60 kostar nu 42 000 kronor i malusskatt under tre första åren, den som väljer ett dyrare laddbart alternativ får ingen bonus. Systemet har således blivit malus-malus.

En än större bluff mot bilisterna är dock den uteblivna sänkningen av bränslepriserna.  Inför valet lovade partierna sänkningar på mellan fem och tio kronor per liter när flera partiledare poserade vid pumpar på bensinstationer. Det som sades vara en sänkning med en krona litern vid pumpen blev i verkligheten blev en sänkning med 14 öre på bensin och 41 öre på diesel. 

Varje år drar Sveriges bilar, bilköpare och bilister in svindlande 135 miljarder kronor till statskassan, så jag tycker kraven som nu kommer från bilbranschen om att återinföra stöd för laddbara bilar känns fullt rimliga. 

Energiminister Ebba Busch lovade väldigt stora skattesänkningar före valet, det blev bara 14 öre på bensinen och 44 öre på dieseln.

Vägtrafikskatten drar in över 25 miljarder till statskassan i år, varav malussystemet på nya bilar ger flera miljarder. Moms på nya bilar drar in i runda slängar 30 miljarder kronor till statskassan varje år. 

Koldioxidskatt och moms på diesel drar i år in omkring 55 miljarder kronor till statskassan. Bensinen är också en stor intäktskälla och moms och skatt ger staten 30 miljarder kronor i intäkter under 2023. Det finns också en mängd mindre skatter och inkomstkällor från bilister, till exempel skatt på trafikförsäkringar, moms och skatter på underhåll och reparationer som inte ens är inräknade

Företrädare för bilbranschen larmar om att försäljningen av elbilar störtdyker och att stödåtgärder måste återinföras. Det kan tyckas som ett lyxproblem och en partsinlaga, men jag måste ge dem rätt den här gången. Att satsa 7-8 miljarder av de 140 miljarder kronor som bilisterna mjölkas på för att vi ska kunna ställa om till klimatneutrala bilar är en klok investering – och något måste göras om vi inte ska bli ett klimatmässigt U-land. Men det är lätt att vara konspiratorisk och tro att våra politiker vill att vi ska brumma vidare i gamla bilar och mjölkas på både bränsleskatt och malusskatt.  

Så vad borde göras? Det skulle vara enkelt att tillfälligt ta bort momsen för privatpersoner på elbilar som kostar under 700 000 kronor, eftersom nästan ingen köper dem ändå just nu. Då skulle vi få samma priser som i Norge där en Tesla Model Y ligger på 399 000 kronor. Om inget görs kan vi vänta oss ett blodbad i bilbranschen.