Ny bilhandlare tvingas till tragisk konkurs. Nu kommer ägaren med en nattsvart profetia över bilbranschen.
– Jag tror inte att det kommer finnas nybilsförsäljare i framtiden, allt kommer att ske genom nätet, säger vd Per Olof Hallgren.
Ännu en svensk bilhandlare går i konkurs. Den här gången är det Folkbil i Karlstad AB som dukar under. De har omsatt mellan 35 och 50 miljoner kronor senaste åren och var fram till årsskiftet auktoriserad Citroën-handlare. Men på slutet blev allt för tufft. Per Olof Hallgren blickar ut över sin bilhall. Snart är det dags att gå hem för sista gången och börja om på nytt.
– Jag har inte haft en ledig dag på flera år, först ska jag vila lite, sedan får vi se vad som händer.
Efter ett helt liv med bilar är framtiden ett oskrivet blad för Per Olof Hallgren.
– Jag har arbetat i den här branschen sedan 1994. Jag tog över verksamheten från den förra ägaren 2001 och har drivit sedan dess. Men det fanns ingen annan utväg, vi var tvungna att gå i konkurs.

Han är mycket kritisk mot biltillverkarna och generalagenterna. Det är deras fel att små bilhandlare faller som käglor över hela landet, anser Per Olof Hallgren.
– Kraven från generalagenter knäcker oss. Det går inte att överleva. De skickar upp lager och demobilar som man måste betala för från dag ett, de tar ingen som helst hänsyn och bara skickar allt.
Folkbil hade inte råd att leva upp till alla krav som generalagenterna ställer på dem.
– Dessutom var jag tvungen att skaffa tre skärmar där folk skulle knappa in vilken bil de ville ha. Men det är ingen som använder sådana, folk vill prata med en försäljare. Men där stod de där skärmarna och kostar flera tusenlappar i månaden.
Nu går de anställda en oviss framtid till mötes. Snart har de inga jobb längre. Under tiden ska konkursförvaltaren försöka hitta en ny ägare.
– Vi är ett litet företag så det är inte så många som drabbas. Men åtta stycken blir det totalt och jag hoppas verkligen att det blir bra för alla.
Per Olof Hallgren tror att vi i framtiden inte kommer att ha några riktiga bilhandlare.
– Förr gick det att tjäna pengar och gå runt på att sälja nya bilar. Men inte nu längre, jag tror att generalagenterna vill ha det som Tesla. Att folk ska köpa bilarna på nätet och sedan få dem hemlevererade, det kommer inte att finnas nybilshandlare kvar i framtiden.
Folkbil i Karlstad är inte unika. En konkursvåg har skakat om den svenska bilbranschen. Förra veckan kom beskedet att Kia-handlaren i Skellefteå Norra Västerbottens Motor går i konkurs.
– Kia ställer hårdare krav som skulle ha inneburit en del större investeringar och ägarna till Norra Västerbottens Motor kände att de inte hade möjlighet att genomföra dem, säger konkursförvaltaren Simon Engman.
Ett annat exempel är skånska Hörby Bil. Där blev generalagentens kostsamma krav för mycket och ägarna valde att avveckla.
– Det ska brandas om med skyltar och inredning, man ska ha en igenkänningsfaktor och det ska se likadant ut överallt, säger Kia-handlaren Mikael Svensson i skånska Hörby.
Branschen har sett den här tendensen i snart 30 år. Men nu börjar det bli ohållbart för många bilhandlare.
– Det här har pågått sedan 1990-talet, då började de stora märkena med detta. Jag tror att ni har nåtts av signalen från mindre handlare med mindre märken som tidigare kommit undan. Men nu får de krav på sig att likformas om de vill vara kvar i leden. Det blir allt viktigare att bära sitt varumärke och man är nybilshandlare, säger Klaus Silfvenius, bilhandelsansvarig på Motorbranschens Riksförbund.
Vi har sökt Wismo Group som är generalagent för Citroën i Sverige för en kommentar. Men de har inte svarat.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.