Åsikterna om vätgas är splittrade och vissa betvivlar dess räckvidd. Men nu tystas tvivlarna av en grupp studenter som på ett år skapat en vätgasbil som krossar alla tidigare världsrekord.
– Det känns helt overkligt.
Tänker man på vätgas är det kanske bilar som Toyota Mirai eller Honda Clarity som dyker upp först. Mirais eldrivna bränslecell har en full tank på cirka 5,5 kilo vätgas, och kan köra på ett kilo i drygt 125 kilometer, i perfekta förhållanden. Vätgasbilar har fått en del kritik för att inte vara lika energieffektiva som elbilar med batteri.
Med sin nya aerodynamiskt designade lilla Eco-Runner XIII har en grupp personer i Nederländerna lyckats köra sin vätgasbil i nästan 2500 kilometer, på bara 950 gram vätgas. Det handlar om Eco-Runner Team Delft som består av 23 studenter från Delft University of Technology. Teamet är uppdelat i fem avdelningar och de jobbar för att driva på omställningen av en hållbar framtid inom bilindustrin.
På deras hemsida skriver de att målet med deras arbete är att – “främja en hållbar framtid genom att bygga världens mest effektiva vätgasdrivna bil”. Och det är precis vad de lyckades göra förra veckan.
Fredagen den 23 juni påbörjades världsrekordförsöket med Eco-Runner XIII på Emmendingenbanan i Tyskland. Målet var att köra mer än 2 056 kilometer på en tank med 950 gram vätgas. Under dag tre, på söndagen den 25 juni hade räknaren vid 21-tiden nått målet på 2 056 kilometer, men Eco-Runner XIII hade då fortfarande tillräckligt med vätgas kvar för att fortsätta.
Resultatet när tanken var helt tömd var en sträcka på 2 488,5 kilometer. Detta innebär ett nytt överlägset världsrekord för Eco-Runner Team och därmed även för hela vätgasindustrin. Hela rekordet finns filmat och dokumenterat av Eco-Runners själva på deras YouTube-kanal. “Det känns helt overkligt, vi klarade inte bara vårt mål på 2056 kilometer, vi körde ytterligare 400 kilometer” – säger en av personerna i teamet strax efter rekordet.
I en framtid där vätgasdrivna fordon spelar en viktig roll i övergången till ett koldioxidneutralt samhälle är det här nya rekordet viktigt. Som en förnybar energikälla sätter det en ny standard inom energieffektiva fordon och visar vätgasens fulla potential.
Erik Aspegrén skriver för Carup, har studerat ekonomi och design och har en bakgrund hos återförsäljare som Porsche och BMW.
Nås på [email protected]