Bilarna som slår svenskt rekord i skatt: 53 000 kr per år

Här är bilarna som får Sveriges högsta skatter nästa år. 
En Lamborghini Aventador kommer att kosta 4400 kr i månaden i fordonsskatt efter höjningen. 
– Det är inte bara den största budgeten, det är också den grönaste. Nu blir det åka av, säger finansmarknadsminister Per Bolund. 

I veckan offentliggjorde regeringen den nya skärpningen av Bonus-Malus som kommer att gälla från 1 april nästa år. Bonusen för en elbil höjs från 60 000 kr till 70 000 kr. En mindre bil som Volkswagen Golf får en skattehöjning på 43 procent till 4640 kr per år. Sveriges mest sålda bil, Volvo V60, får en höjning på 2500 kr till cirka 9000 kr. En mellanstor fyrhjulsdriven suv som Volkswagen Tiguan kommer att få cirka 11 000 kr i årsskatt. 

– Det är en rivstart för både den svenska ekonomin och den svenska klimatomställningen. Vi behöver lösa två kriser samtidigt, kllimatkrisen och coronakrisen. Den här budgeten är en gamechanger för svenskt klimatarbete. Det är inte bara den största budgeten, det är också den grönaste, nu blir det åka av, sade finansmarknadsminister Per Bolund när han presenterade skattehöjningen tillsammans med miljöminister Isabella Lövin. 

Om du tycker de nya bilskatterna känns tilltagna i överkant för en familjebil är det ingenting mot skatten för  den som tänkt köpa en sportbil eller motorstark suv nästa år. Det drabbar säkert ingen fattig, men vad sägs om 4400 kr – i månaden för en Lamborghini Aventador? 53 000 kr i fordonsskatt om bilen är påställd hela året. Eller den motorstarka suv:en Jeep Grand Cherokee 6.2 L Hemi Trackhawk som nu får 40 000 kr i årlig skatt. Det motsvarar 110 kr om dagen. Då framstår nya Porsche 911 Turbo S som rena sparbössan i jämförelse, bara 23400 kr i årsskatt. 

– Det här kommer ge många fler rena elbilar på de svenska vägarna. De nya bilarna som som har höga utsläpp får högre skatt, jag tror att många känner att det är rätt och riktigt. Den som väljer en bil som släpper ut mycket får betala för det. Den som väljer en klimatsmart bil kommer att tjäna på det, säger Per Bolund. 

Andelen laddbara bilar i Sverige är nu den högsta i EU med 25 procent. Regeringen och samarbetspartierna vill skynda på omställningen ytterligare. 
– Transportsektorn står för en tredjedel av de svenska utsläppen. För två år sedan införde vi bonus-malus som har gett stor effekt. Vi ligger i topp i EU när det gäller laddbara bilar, var fjärde bil. Men det räcker inte så därför föreslår vi skärpningar, säger Per Bolund. 

För en privatperson är det fortfarande svårt att räkna hem en elbil eller laddhybrid då inköpspriset är mycket högre, men de höjda skatterna på bensin- och dieselbilar gör att vi börjar närma oss en brytpunkt för många svenskar. Enligt Volkswagen är det billigare att köra deras nya elbil ID.3 än en motsvarande Volkswagen Golf då kostnaden för drivmedel och service blir mycket lägre. Men fortfarande återstår det många satsningar med infrastruktur att lösa. Miljontals svenskar som bor i lägenhet har i dag inga laddmöjligheter för en elbil.

Bilarna med de högsta malusskatterna

BilmodellCO2, g/kmNy skattHöjning




Mercedes GLE 63 AMG278238165360
Porsche Cayenne 4.0 Turbo309279086135
Jaguar F-Pace SVR281242125435
Audi RS Q8319292286385
Mercedes G63 AMG343323966985
BMW X5 M 4.4291255325685
Mercedes AMG GT290254005660
Porsche 911 Turbo S Cab275234205285
Jeep Grand Cherokee 6.2 L Hemi Trackhawk395392608285
Audi R8 Spyder 5.2 V10301268525935
Ford Mustang Bullitt270227605160
Bentley Bentayga Speed 6.0 W12335313406785
Rolls-Royce Cullinan377368847835
Lamborghini Aventador 6.5 V124995298810885
Bugatti Chiron5065391211060

Så påverkas de vanligaste bilmodellerna i Sverige

BilmodellGammal skattNy skattHöjning
Kia Niro Elhybrid3603600
Kia Ceed323046401410
Volkswagen Golf eTSI 150323046401410
Volkswagen Passat SC 150479968842085
Volvo V60 B5 AWD651189962485
Volvo XC60 B5 Bensin AWD8223111082885
Volvo XC60 B5 Diesel AWD9567121772610
Volkswagen Tiguan TSI 190 4motion DSG10684141443460
BMW X5 3.0D14629182893660