Bilägaren om förbjudna dieselfusket: Har inget val

Hon tröttnade på ständiga Adblue-problem på sin dieselbil. Nu berättar bilägaren att hon inte hade något annat val än att koppla ur systemet – trots att det är olagligt.
– Bilen fortsatte att krångla, den gick knappt att starta och de här systemen går sönder stup i kvarten, berättar bilägaren.

Vi talar med en kvinna som har en Mercedes E-klass. Eva, som egentligen heter något annat, köpte bilen för en kvarts miljon och såg fram emot att köra en lyxig och motorstark Mercedes med dieselmotor.
– När jag köpte den för några år sedan hade jag ingen aning om det här med Adblue och NOx-sensorer. Det verkade vara en praktisk bil som passar mina behov, säger hon.

Men det dröjde inte länge förrän det blev problem.
– Redan efter tio månader gick de här sensorerna sönder första gången. Men då bytte handlaren dem på garantin och det tycker jag är schysst, säger kvinnan.

Kvinnan hade stora problem med sin bils Adblue-system och bestämde sig för att koppla bort systemet.

Bilen gick bra till en början. Men snart fick hon bekymmer. Det tänds en varningslampa och då blev det raka vägen till verkstaden.
– Men sedan började de krångla igen efter ett halvår. Det räckte med att det blev kallt så gick bilen mycket trögt. Jag åkte till en verkstad som värmde upp den. Då förklarade man för mig att Adblue och NOx-sensorerna inte klarar för låga temperaturer, säger kvinnan.

Men det dröjde ändå inte länge innan bilen började krångla igen.
– Bilen fortsatte att krångla, den gick knappt att starta och de här systemen går sönder stup i kvarten. Då kontaktade jag Mercedes, men de var väldigt korta och sa att det inte fanns någon garanti kvar på bilen.

Hon var mycket bekymrad. Bilen hade kostat stora pengar och nu krånglade den. Men då fick hon höra ett tips från en granne. Nu vill hon förklara varför många bilägare ser sig tvungna att koppla ur systemen.
– Då hörde jag mig för lite grann och fick ett tips om att man kunde koppla ur och omprogrammera bilen så att systemet inte finns kvar. Det kostade mig bara 4500 kronor och nu fungerar bilen alldeles utmärkt. Det känns som att många inte har ett val.

Hon frågade verkstaden om det kunde bli några bekymmer. Problemet med Adblue var helt nytt för henne, som aldrig kört diesel tidigare.
– Mekanikern sa till mig att det inte skulle bli några problem vid besiktningen. De har ingen utrustning för att mäta sådant.

Fordonsbesiktningsbranschen har länge krävt stramare kontroller. De vet att många struntar i Adblue. Man vill kunna ta fast dem i besiktningen.
– Vi har krävt att Transportstyrelsen ska införa partikelmätning som i andra europeiska länder, då skulle vi kunna upptäcka om bilarna inte har Adblue-systemet i funktion, säger Tord Fornander ordförande över Besiktningsbranschen.

Men myndigheterna lyssnar inte på det örat.  Transportstyrelsen arbetar just nu med ett nytt underlag för hur besiktningarna ska genomföras.
– Vi arbetar med ett nytt förslag till kontrollbesiktning. Men partikelmätningar är inte med i vårt förslag. Det beror på olika saker. Men vi har tittat på Belgien där man genom att införa partikelmätning vid kontrollbesiktning fått väldigt många underkända bilar, säger Anders Gunneriusson, utredare på Transportstyrelsen.

Han förklarar skälet till varför man inte vill införa partikelmätning.
– Man måste väga nyttan mot varandra. Många bilar blir underkända på grund av förslitningsskador i motorerna snarare än att avgasreningen inte fungerar. Det kostar väldigt mycket att renovera en motor, säger Anders Gunneriusson.

Det finns många mekaniker som hjälper människor som har problem med Adblue. När vi talar med dem säger alla att man gör folk en tjänst.
– Ja, vi hjälper folk att koppla bort Adblue. Det är ett mycket dåligt system som går sönder hela tiden och kostar minst 30 000 kronor att reparera. Det är biltillverkarna som borde ta ansvar, man har ett system som inte fungerar som det ska, säger bilmekanikern.

Han är kritisk mot biltillverkarna.
– Det är samma tillverkare som gör Adblue och sensorerna, någon borde ställa dem mot väggen, säger mekanikern.

Han försvarar sitt ställningstagande.
– Jag ser det inte som att vi försöker omkullkasta systemet. Utan vi hjälper vanliga hederliga människor så att de ska slippa ha en massa problem som kostar dem pengar som de inte alltid har, säger mekanikern.
Tipsa om nyheter: [email protected]
LÄS MER: