Betalar 18 000 kr / månad – för elbil på verkstad

Den nya elbilen riskerar att driva ett taxibolag i konkurs. Köpet av en Nissan Ariya blev en mardröm. Bilen kostar 18 000 kronor i månaden och har nästan bara stått på verkstad.
– Det här kostar så mycket att vi kan tvingas slå igen, säger Amir El Masri.

För ett år sedan skulle Amir och hans kusin Adam, som driver ett taxibolag tillsammans i Knivsta, köpa ytterligare en bil. De hade två stycken i sitt garage och tyckte det var dags att utveckla verksamheten som gick stadigt uppåt.
– Vi köpte den här Nissan på RA Motor i Kungsängen och det verkade bra. Vi tyckte att en elbil skulle passa oss eftersom det blir billigt med drivmedel och inte så mycket service och reparationer, säger Amir El Masri.

Men det tog bara några dagar innan felkoderna lyste på instrumentbrädan. Amir hörde genast av sig till bilhandlaren.
– Bilen stod en månad på verkstaden, sedan ringde de mig och sa att den var klar. Då var jag glad och såg fram emot att börja använda den i jobbet, säger Amir.

Den nya taxibilen blev inte vad Amir hade hoppats på. Den står nu på verkstad igen och kostar 18 000 kronor i månaden utan att kunna användas.

Men den glädjen blev kortvarig. Det dröjde inte länge innan samma felkoder började synas igen. Och återigen fick Amir ringa till handlare och verkstad.
– Det tog bara fyra dagar och det var samma fel igen. Men den här gången säger de att det också var det stora batteriet och det kunde de inte göra, därför skickar de bilen till en Nissanverkstad i Jönköping, säger Amir.

Under tiden betalar han på leasingkontraktet med RA Motor, för en liten firma som kämpar i lågkonjunktur är det en stor utgift varje månad.
– Det kostar oss ungefär 18000 kronor i månaden att ha den här bilen som bara står på verkstaden och inte drar in några pengar. Egentligen ska den rulla och ha en kassa på 80 000 kronor per månad, säger Amir.

Efter många långa månader fick han tillbaka bilen. Det var i mitten av oktober och vintern står för dörren. De båda taxiförarna i Knivsta trodde att allt skulle vara ordnat och att man äntligen skulle kunna börja köra in alla förlorade slantar.
– Men så blev det inte, nu dröjde det visserligen sex dagar innan den gick sönder igen, det var den 20 oktober och nu har den stått på verkstaden sedan dess, säger Amir.

Totalt har elbilen stått sju månader på verkstäder. På RA Motor som sålt den vill man inte prata om saken.
– Vi kommenterar inte det här till en extern part, säger vd Marcelo Campos.

Nissan Ariya i Stockholmstrafiken.

Men taxiförarna från Knivsta har inga problem med att kommentera detta. Hela deras verksamhet är hotad. Och den har man byggt upp från grunden med två bara händer. 
– Vi kan gå i konkurs av det här, kostnaden är för stor för att ha en bil som inte går att använda. Så vi har bett Ra Motor att köpa tillbaka den och så vill vi ha pengarna tillbaka eftersom bilen inte har gått att använda. 

RA Motor hävdar att de inte alls nekat till att köpa tillbaka bilen.
– Det är inte sant, vi för en dialog med kunden, men mer kan jag inte kommentera, säger Marcelo Campos. 

Taxibolaget ger en annan version. 
– De säger att vi kan sälja den för ungefär 330 000 kronor, men som ny kostade den över 600 000 kronor, säger Amir El Masri.
LÄS MER: