Den nya elbilen riskerar att driva ett taxibolag i konkurs. Köpet av en Nissan Ariya blev en mardröm. Bilen kostar 18 000 kronor i månaden och har nästan bara stått på verkstad.
– Det här kostar så mycket att vi kan tvingas slå igen, säger Amir El Masri.
Återförsäljaren RA Motor håller dock inte med om kundens bild och vill ge sin version efter att artikeln publicerats.
– Vi har en pågående dialog med kunden och har aldrig vägrat att diskutera lösningar eller möjligheter till en överenskommelse, skriver vd Johan Åkhagen Holm.
För ett år sedan skulle Amir och hans kusin Adam, som driver ett taxibolag tillsammans i Knivsta, köpa ytterligare en bil. De hade två stycken i sitt garage och tyckte det var dags att utveckla verksamheten som gick stadigt uppåt.
– Vi köpte den här Nissan på RA Motor i Kungsängen och det verkade bra. Vi tyckte att en elbil skulle passa oss eftersom det blir billigt med drivmedel och inte så mycket service och reparationer, säger Amir El Masri.
Men det tog bara några dagar innan felkoderna lyste på instrumentbrädan. Amir hörde genast av sig till bilhandlaren.
– Bilen stod en månad på verkstaden, sedan ringde de mig och sa att den var klar. Då var jag glad och såg fram emot att börja använda den i jobbet, säger Amir.
Men den glädjen blev kortvarig. Det dröjde inte länge innan samma felkoder började synas igen. Och återigen fick Amir ringa till handlare och verkstad.
– Det tog bara fyra dagar och det var samma fel igen. Men den här gången säger de att det också var det stora batteriet och det kunde de inte göra, därför skickar de bilen till en Nissanverkstad i Jönköping, säger Amir.
Under tiden betalar han på kontraktet med RA Motor, för en liten firma som kämpar i lågkonjunktur är det en stor utgift varje månad. Enligt Amir är beloppet 18 000 kronor per månad.
– Det kostar oss ungefär 18000 kronor i månaden att ha den här bilen som bara står på verkstaden och inte drar in några pengar. Egentligen ska den rulla och ha en kassa på 80 000 kronor per månad, säger Amir.
Efter många långa månader fick han tillbaka bilen. Det var i mitten av oktober och vintern står för dörren. De båda taxiförarna i Knivsta trodde att allt skulle vara ordnat och att man äntligen skulle kunna börja köra in alla förlorade slantar.
– Men så blev det inte, nu dröjde det visserligen sex dagar innan den gick sönder igen, det var den 20 oktober och nu har den stått på verkstaden sedan dess, säger Amir.
Totalt har elbilen stått sju månader på verkstäder, enligt kunden. RA Motor som sålt den ville först inte lämna några kommentarer.
– Vi kommenterar inte det här till en extern part, sade operative chefen Marcelo Campos.
RA Motor uppger att de inte alls nekat till att köpa tillbaka bilen.
– Det är inte sant, vi för en dialog med kunden, men mer kan jag inte kommentera, säger Marcelo Campos.
RA Motor: Ofullständig och vilseledande bild av situationen
Efter att artikeln publicerats hört av sig har RA Motors vd Johan Åkhagen Holm hört av sig till Carup med en skriftlig kommentar till uppgifterna i artikeln.
– Vi anser att artikeln presenterar en ofullständig och vilseledande bild av situationen. Här är viktiga fakta som utelämnats:
Bilen har varit inne på olika verkstäder vid totalt tre tillfällen för felsökning och åtgärd. Det har varit tre olika fel.
Bilen har endast varit inlämnad hos oss en gång för felsökning och reparation. De problem som har uppstått därefter är inte samma som vid det ursprungliga inlämningstillfället.
Kunden har blivit erbjuden en lånebil under tiden som bilen varit på verkstad, vilket är en viktig del som inte nämns i artikeln.
Påståendet om att bilen kostar 18 000 kr i månaden framstår som mycket högt och potentiellt missvisande. Om detta belopp inkluderar andra kostnader, som förlorade intäkter eller andra faktorer, behöver detta klargöras.
Detta är inte en leasingbil utan en bil som köpts på avbetalning och en stor det av månadskostnad är amortering som han betalar till sig oavsett om bilen står på verkstad eller inte. Jag kan inte heller bekräfta att hans månadskostnad är 18.000 kr och ber om att få återkomma när jag kan bekräfta eller dementera. Dock så är det en avbetalning och inte en leasing till oss.
Bilen har körts över 5000 mil, vilket innebär betydande användning och slitage som kan påverka bilens skick och eventuella problem.
Vi har en pågående dialog med kunden och har aldrig vägrat att diskutera lösningar eller möjligheter till en överenskommelse. Denna artikel känns även oseriös då ni skriver att VD: Marcelo Campos inte vill kommentera detta. Befattningen på Marcelo är felaktig, då jag är VD.
Men taxiförarna från Knivsta har inga problem med att kommentera detta. Hela deras verksamhet är hotad. Och den har man byggt upp från grunden med två bara händer.
– Vi kan gå i konkurs av det här, kostnaden är för stor för att ha en bil som inte går att använda. Så vi har bett RA Motor att köpa tillbaka den och så vill vi ha pengarna tillbaka eftersom bilen inte har gått att använda.
Taxibolaget ger en annan version.
– De säger att vi kan sälja den för ungefär 330 000 kronor, men som ny kostade den över 600 000 kronor, säger Amir El Masri.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.