Bensin och diesel höjs till rekordpris – fler prischocker på väg

En historisk milstolpe har passerats – för första gången kostar dieseln över 18 kronor litern i Sverige. Inom kort väntas bensinpriset spränga 17-kronorsvallen. 
Prisrusningen är bara början – flera faktorer gör att nya höjningar är att vänta och att priserna kan närma sig 20 kr.  
– Oljepriset har gått upp, det är hög efterfrågan på bränsle och vi i Sverige har ökat inblandningen av biobränslen, säger Johan G Andersson vd för Drivkraft Sverige.

Priserna på bensin och diesel slår rekord – och nästan varje dag kommer nya höjningar. De låga priserna som rådde under pandemin verkar vara ett minne blott. I dag höjdes dieselpriset för första gången någonsin till över 18 kronor. Även bensinen är rekorddyr, 16,89 kronor för en liter, enligt OKQ8:s prislista.

Den som inte har övervägt att köpa en elbil eller laddhybrid bör nu ta en allvarlig funderare. 

För det är mycket som talar för att det här bara är början på en historisk uppgång av priserna på bensin och diesel. Flera faktorer talar för en fortsatt prisstegring, och väldigt lite talar för fallande priser. 

– Vi gör aldrig framtidsprognoser, men det är tre faktorer som påverkar priset just nu. Oljepriset har gått upp, det är hög efterfrågan på bränsle och vi i Sverige har ökat inblandningen av biobränslen, säger Johan G Andersson som är vd för branschorganisationen Drivkraft Sverige.

En genomgång av de tre faktorerna som kommer att påverka bensin- och dieselpriserna mest det närmaste året visar att det mesta talar för fortsatta prisstegringar. Utöver det kan valutaeffekter och skatteförändringar påverka priset.

Oljepriset

På ett år har priset för råolja gått upp med 87 procent. Ett fat står nu i 71 dollar. I en ny prognos spår Bank of America att priset kan fortsätta upp till 100 dollar om det blir en kallare vinter än vanligt. Flera andra analyser pekar också mot ett oljepris på 100 dollar fatet, men ingen vet säkert.
– Det som talar för lägre pris är en ny Covid19-våg, skuldkris i Kina och återlämning av iranska råoljefat, uppger Bank of America för Reuters.

Ökad efterfrågan

När Covid19-pandemin bröt ut införde många länder hårda restriktioner. Under sommaren och hösten har karantänsreglerna lättats undan för undan. I många länder är det nu slut med hemarbete och vi kör allt mer bil. I år uteblev prisnedgången på bensin efter semestern. Även om oljepriset inte stiger kan det öka priserna på bensin och diesel ytterligare då efterfrågan på raffinerade produkter stiger.

– Vart efter att restriktionerna släpper kan efterfrågan på drivmedel komma att öka ytterligare. I år är det ett väldigt speciellt år som det inte går att jämföra med något annat år. När det gäller efterfrågan på drivmedel får man tala om tiden under och efter pandemin, säger Johan G Andersson.

Reduktionsplikten

Den 1 augusti införde Sverige en ny E10-bensin som har gjort att priset ökat något. Vid nyår ska inblandningen av biodrivmedel i bensin och diesel öka ytterligare. Bensinen får då en reduktionsplikt på 7,8 procent och dieseln 30,5 procent. Från 1 augusti är plikten 6 procent för bensin och 26 procent för diesel. Enligt regeringens prognos ska bensin- och dieselpriset öka med cirka 25 öre, men sannolikt blir det betydligt mer. Konkurrens om att få köpa biodrivmedel har utbrutit inom EU, och det får priserna att stiga. 

– Inblandningen av biodrivmedel ökas vid nyår, det kommer att ge en prishöjning. Det finns ingen tillförlitlig prognos på hur mycket priset höjs. Nu ökar efterfrågan och konkurrenssituationen i Europa på biodrivmedel och det kan göra biodrivmedlen dyrare. Böterna ör att missa reduktionsplikten är fem kronor liter, säger Johan G Andersson.