Behöver 295 dagar för att betala en faktura

Kinesiska elbilstillverkare får allt svårare att betala sina underleverantörer. Nio behöver 295 dagar för att betala en faktura. 
– Alla lider. För tillverkare innebär prissänkningar att det kommer in mindre pengar. Så pengarna de är skyldiga sina leverantörer kan vara nödvändiga för att de ska förbli likvida, säger Jochen Siebert, VD på konsultföretaget JSC Automotive
till Bloomberg.

Att tiderna blivit mycket tuffa för elbilstillverkare syns på betalningstiden på fakturor. Bloomberg har kartlagt hur lång tid det tar för några kinesiska biltillverkare att betala sina underleverantörer. Det visar sig att Nios leverantörer får svettas mest. Vd William Li (bilden ovan) betalar sina leverantörer efter i snitt 295 dagar för att vara exakt. Det är en uppgång från 197 dagar som det tog 2021. Även hos Xpeng tar det lång tid, 221 dagar jämfört med 179 tidigare. Som jämförelse betalar Tesla i Kina på 101 dagar. 

I Kina är konkurrensen och prispressen enormt hård för elbilstillverkare. Sedan priskriget drog igång är marginalerna obefintliga eller på minus. Men även underleverantörerna drabbas hårt. Minth Group i Zhejiang-provinsen har sett sina kundfordringar gå upp med 40 procent på tre år medan kassan minskat med en tredjedel.

Xpeng betalar sina leverantörer efter 221 dagar.

Hos en av BYD:s stora leverantörer har kundfordringarna tredubblats. 
– Priskriget kommer inte att sluta snart och stressen kommer så småningom att levereras till leverantörer, säger Zhu Lin, vd för managementföretaget Alvarez & Marsal, till Bloomberg. 
LÄS MER: