Bäst på vintern – framhjulsdrift eller bakhjulsdrift?

Frågan har varit omtvistad bland svenska vinterbilister i decennier. Vad är egentligen bäst på snö, framhjulsdrift eller bakhjulsdrift? Testet som jämför två likvärdiga bilar med likadana däck, men olika drivlinor, ger oss svaret på den urgamla tvistefrågan. 

Att framhjulsdrift skulle vara betydligt bättre än bakhjulsdrift på vintern är en urgammal sanning. Förespråkarna för framhjulsdrift brukar hävda att man inte spänner hästen baktill på vagnen, även om liknelsen haltar. Kanske stämde axiomet bättre förr när många bakhjulsdrivna bilar var lätta i baken och vinterdäcken sämre?

Youtubekanalen Tyre Reviews ställde två väldigt likvärda bilar med fram- respektive bakhjulsdrift mot varandra på snö. De tog en Audi A4 och BMW 3-serie, både utrustade med det dubbfria däcket Goodyear UltraGrip Performance 3 i exakt samma dimension. Båda bilarna har dieselmotor med identisk prestanda, 190 hästkrafter och 400 Newtonmeter. 

Till att börja med körs Audin och BMW ett flertal gånger i accelerationstest, både med antispinnsystemet påslaget och avstängt. När bilarna har antispinn igång är bilarna precis lika snabba ut från startblocket. När systemen slås av visar det sig att BMW:n är något snabbare, troligen beror det på att vikten förskjuts mot bakhjulen under acceleration.

Bilarna testas sedan vid start i en 15-gradig backe. Här hade nog många trott att den framhjulsdrivna bilen skulle vinna, men det visar sig att BMW:n tar hem segern, om än med liten marginal. Vid test av acceleration i svängar är bilarna tämligen lika. 

Det mest intressanta är förstås hur bilarnas väghållning är på en snöig bana. Det visar sig att BMW:n är 1,25 sekunder snabbare runt banan när antispinnsystemet är avstängt. Men de flesta förare kör inte med avstängt ESC-system. När systemen är aktiverade är det Audi som tar hem segern med 1,35 sekunder. Båda bilarna är betydligt långsammare på snöbanan med antispinnsystem. 

När det gäller körglädjen skiljer det sig dock kraftigt åt, enligt Tyre Reviews. Även om vissa kan uppleva Audins understyrda beteende som tryggare. 
– Nu ska jag erkänna att jag är lite partisk för bakhjulsdrift men jag är ännu mer partisk för bra data. Att köra den här BMW:n är mer som en konstform än Audin där du spenderar din tid på att slåss för att få lite överstyrning. BMW:n är mycket roligare och mer graciös. Som en ballerina jämfört med en elefant, säger Jonathan Benson på Tyre Reviews.

Sammanräknat blir det enligt Tyre Reviews den bakhjulsdrivna BMW:n som avgår med segern. Den framhjulsdrivna Audin är dock bara slagen med liten marginal. Slutsatsen är att riktigt bra vinterdäck kan vara viktigare än vilken drivlina bilen har. Men det är värt att ha i åtanke att resultatet kan bli helt annorlunda med andra bilmodeller, så någon helt generell sanning är inte testet.
– Båda typerna av drivlinor har definitivt sina fördelar. Båda bilarna är bra med systemen på. Audi är en skön köra och BMW låter dig köra som körpurist, säger Jonathan som personligen har BMW som favorit.
LÄS MER: