Nya elbilen Volvo EX90 är världens näst tyngsta SUV med en vikt på mastiga 2818 kg. Bara Hummers elbil är tyngre.
EX90 påstås vara säkrare än någon tidigare Volvo – men för andra bilister som krockar med nya Volvon är den farligare.
– Det går inte att komma ifrån att en tyngre bil är mer aggressiv mot andra, säger Maria Krafft, trafiksäkerhetsdirektör på Trafikverket till Carup.
Volvo Cars hävdar att nya Volvo EX90 är en nya era för säkerhet och en mer hållbar livsstil. Säkerhetsnivån sägs vara högre än i någon Volvobil tidigare – åtminstone för de som sitter i Volvon. Genom elektroniska system sägs bilen ha en osynlig säkerhetssköld som ska skydda de åkande i Volvon från olyckor. En radar i bilen läser av så att föraren inte blir trött eller distraherad.
Men Volvo EX90 kan ändå vara farligare än de flesta andra bilar på marknaden – för den som sitter i en annan bil som krockar med Volvon. Volvos SUV är världens näst tyngsta SUV med en vikt på 2818 kg. När bilen är lastad väger den långt över tre ton.
En äldre och mindre bil kan väga mindre än hälften av Volvon och kommer råka illa ut vid en krock med den extremt tunga Volvo-SUV:en. Senaste generationen av Volkswagen Golf, en av Sveriges vanligaste bilar, väger till exempel 1265 kg.
Bara monsterbilen GMC Hummer EV med en vikt på 4110 kg är tyngre på vägen än Volvo EX90, men den bilen säljs inte i Sverige. Volvo EX90 är tyngre än jätte-SUV:ar som Cadillac Escalade, Mercedes-AMG G63 och Rolls-Royce Cullinan. Även alla andra elbilar på marknaden är lättare än Volvon. Endast Mercedes EQS SUV kommer nära med 2810 kg.
– Den här upprustningen med allt tyngre bilar gör kollisioner svårare. Det kostar på för dem i andra änden med mindre bilar. Avancerade autobromssystem gör dock att riskerna för kollisioner minskar, säger Maria Krafft, trafiksäkerhetsdirektör på Trafikverket.
Äldre forskning från verkliga olyckor i USA visar att dödsrisken tre gånger högre för personer i en vanlig personbil som krockar med en större SUV, jämfört med om de krockat med en lika stor bil som deras egen, uppger Folksam. Vid frontalkrockar var dödsrisken sju gånger högre. Nyare SUV:ar är dock mer kompatibla med mindre bilar vid en krock och riskerna har blivit mindre.
Enligt miljöforskare är den rekordtunga Volvon sämre för miljön än lättare och mindre elbilar med lågt rullmotstånd. Tidigare professorn i miljösystemanalys Per Kågesson tycker att Volvo borde satsa på att få ner vikt, rullmotstånd och luftmotstånd.
– Det är ytterligare en bil i raden av tunga, lådliknande bilar med stort luftmotstånd och stort rullmotstånd som leder till att man förbrukar mycket mer el än man skulle behöva, säger Per Kågesson till SVT.
Carup har sökt Volvo Cars med frågor om vad de anser om vikten på den nya bilen och vad det har för påverkan på trafiksäkerheten, men de har inte återkommit.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter