Sveriges mest sålda bil Tesla Model Y riskerar att bli en dödsfälla vid en olycka. Om strömmen till dörrhandtaget bryts vid en olycka är det omöjligt att snabbt ta sig ur bilen. Bakdörrarna måste öppnas med ett litet snöre som tas fram med hjälp av en kniv.
– Det tar flera minuter att få upp dörren, det är en otrolig skandal, säger youtubern Peter Esse som slår larm om den farliga konstruktionen.
Många nya bilar har elektrisk öppning av dörrarna istället för mekaniska dörrhandtag. Om strömmen från lågvoltsbatteriet går kan inte dörrarna öppnas med de vanliga knapparna. Nu visar det sig att Tesla gjort det betydligt svårare för de i baksätet att ta sig ur elbilen när strömmen brutits, uppger Teknikveckan. För de i framsätet finns det en spak som gör det relativt enkelt att ta sig ur bilen.
Men nu avslöjar youtubern Peter Esse att det kan ta flera minuter att ta sig ur bilens baksäte om strömmen bryts vid en olycka eller om bilen kör ner i vatten. Något som kan innebära dödsfara.
– Det kan ta flera minuter att få upp dörren, det är en otrolig skandal att det får vara så här, säger Peter Esse.
På youtube går han igenom den komplicerade processen för att kunna ta sig ur baksätet på en strömlös Tesla Model Y. Han behöver en kniv för att få fram öglan som öppnar dörren. Inte ens med en skruvmejsel är det möjligt.
– I Teslan så är öppningsmekanismen under mattan på det här sättet. Och det är en del av mattan. Det är helt omöjligt. Så får man ta fram sin kniv som man alltid har med sig eller någonting annat som funkar bättre än en skruvmejsel för den vill inte riktigt, säger han.
När öglan har skurits fram med hjälp av en kniv går det att öppna dörren.
– Och sedan drar vi i denna lilla mojängen. Och så var det då klart, säger han.
Informationen i Teslas manual är dessutom felaktig. Där framstår det som att det finns en flärp som gör det enkelt att öppen dörren. Detta är inte längre fallet. Det har inträffat dödsolyckor flera gånger den senaste tiden där Teslas bilar fattat eld efter en krock. Då kan det vara livsavgörande att snabbt kunna ta sig ut ur bilen. Det är alltså inte möjligt så som konstruktionen är utformad i Sveriges mest sålda bil.
LÄS MER:
Maths Nilsson är grundare av Carup.