Audis nya giv: Elbilen blir ett batteri för ditt hus

Audi låter din elbil bli ett batteri för hemmalagring av el. 
Överskott från solcellerna kan lagras i bilen för att användas senare. 
– Batteriet i en Audi e-tron skulle kunna göra ett enfamiljshus självförsörjande på el i cirka en vecka, säger Martin Dehm, teknisk projektledare för V2H inom Audi.

Under soliga dagar och perioder med stark vind saknas ofta kapacitet att lagra energin i elnätet, det tänker Audi ändra på.

I takt med att antalet elbilar ökar på marknaden, ökar även antalet mobila energilager. Elbilarna utgör därför en stor potential, förutsatt att lagringskapaciteten kan användas intelligent. Det är anledningen till att Audi och Hager Group har gjort gemensam sak i ett forskningsprojekt om bidirektionell laddning som både ger ekonomiska fördelar och säkrare tillgång på el.

– Elektrisk mobilitet gör att energisektorn och fordonsindustrin närmar sig varandra. Batteriet i en Audi e-tron skulle kunna göra ett enfamiljshus självförsörjande på el i cirka en vecka. Framgent skulle vi vilja nyttja potentialen och använda elbilen som energilager på fyra hjul och bidra till energiomställningen” säger Martin Dehm, teknisk projektledare för V2H inom Audi.

Iden är lika enkel som genial: Högvoltsbatteriet i bilen ska inte bara kunna laddas via laddboxen därhemma utan även fungera som energilager och försörja huset med el. Om huset har en solcellsanläggning fungerar elbilen som mellanlager för den egenproducerade elen. När solen inte längre lyser kan bilen förse huset med lagrad el. 

Det som låter enkelt i teorin kräver i praktiken en hög grad av teknisk intelligens och samverkan mellan huset och bilen. I forskningsprojektet användes en Audi e-tron med serienära laddningsteknik. Den eldrivna Audin laddades med en DC-laddbox med laddningskapacitet upp till 12 kW och ett flexibelt expanderbart energilager med kapacitet på 9 kWh.