TEST Nya elbilen Audi Q4 e-tron är en fullträff

Vilken fullträff, Audi!
Nya elbilen Audi Q4 e-tron övertygar stort i första svenska provkörningen. 
Lika rymlig som storebror e-tron – men med längre räckvidd. Och snyggare och lyxigare än det mesta.
Inte undra på att Audi tror att nya elbilen inom kort blir märkets mest sålda modell i Sverige. 

TEST AUDI Q4 E-TRON 50 QUATTRO Smak är naturligtvis något subjektivt. Men jag sticker ut hakan direkt och påstår att nya Audi Q4 e-tron är marknadens snyggaste elbil just nu. Särskilt i det fräckare Sportback-utförandet. 

Audi Q4 e-tron lockar med läcker design, särskilt i Sportback-version.

Den kompakta suven ser ut att vara skulpterad ur ett block granit snarare än pressad av plåt och ger ett lika modernt som linjeskönt intryck. Trots korta överhäng ser den harmonisk och kraftfull ut med tydlig suv-karaktär. Vecken över hjulen minner om gamla tiders Audi ur-Quattro och grillen skapar en tydlig identitet med Audis andra elbilar. 

Det fanns en tid när Audis design gick bort sig och var totalt intetsägande. Med Q4 e-tron framför mina ögon kan jag säga att den tiden är förbi. Det här är en design som skapar habegär. 

Audi har behållit riktiga dörrhandtag på Q4 e-tron, tack för det. Det första intrycket när jag öppnar förardörren är att Audi satsar på evolution i stället för revolution i sin hittills viktigaste elbil. 

Förarmiljö och interiör är ganska traditionella och knyter an till tidigare Audimodeller. Instrumentpanelen ramar in ratten och till skillnad från Tesla finns det displayer både framför föraren och vid sidan om. Det finns dessutom gamla hederliga knappar för klimatanläggningen och för att ändra körlägena. Växelväljaren sitter på en liten hylla mellan sätena. 

Modernt, men ändå klassiskt. Audi Q4 e-tron quattro håller fast vid en riktig instrumentpanel.

Den som gillar en gammal hederlig instrumentpanel i stället för minimalism och modernism kommer att trivas i Audin. Ett par detaljer känns lite påvra jämfört med dyrare Audi-bilar. Dörrsidorna är i plastigaste och tunnaste laget och inte helt i Audis normala premiumnivå. Och touchkontrollen till volymen är sämre än en riktig ratt. Det kompenseras av ratten som är Audis snyggaste på länge. 

Jag provkör en välutrustad Q4 e-tron 50 quattro med S-line och sportstolar och jag sitter väldigt skönt i bilen. Det är enkelt att hitta en skön körställning, även om ratten till en början känns ha en ovan position. Eftersom bilen saknar kardantunnel är det väldigt luftigt mellan framstolarna.  

Massor av benutrymme i baksätet.

Baksätet är en av bilens allra starkaste sidor och här är det faktiskt minst lika rymligt som i den större och betydligt dyrare Audi e-tron. Hemligheten bakom det är att Q4 e-tron är konstruerad för eldrift och för att ha ett batteri i bottenplattan redan från start. Enligt Audi är bilen lika kompakt som en Q3, men lika rymlig i baksätet som Q7. Bagageutrymmet är på drygt 500 liter, och kommer räcka bra till för såväl golfare som barnfamiljer. 

Jag trycker in drive-läget på växelväljaren och ger mig ut i Stockholmstrafiken. Audin känns direkt lite sportigare och tightare än systerbilarna från Volkswagen och Skoda som är byggda på samma plattform. Kanske är det märkesmagi, eller så har Audis ingenjörer lyckats aningen bättre med finkalibreringen av styrning och fjädring. I lägen där Volkswagen ID.4 ger lite minibusskänsla känns Audin sportigare och har aningen bättre vägkänsla. 

Vanlig eller Sportback – vilken Q4 e-tron väljer du?

Den fyrhjulsdrivna versionen Q4 e-tron 50 quattro har 299 hästkrafter och det räcker gott för de flestas behov. Det finns få tillfällen när du kan nyttja alla accelerationsresurser och en ännu snabbare bil är till största del en leksak du sällan kan utnyttja fullt ut. 0-100 km/h går på 6,2 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 180 km/h. En kort tur på motorvägen antyder att bilen bjuder på fin långfärdskomfort och relativt låg ljudnivå. 

Inne i stan är bilen lättkörd med sin snäva svängradie på drygt 10 meter. Du sitter högt och har god sikt runt om, även om de tjocka A-stolparna i fram skymmer lite ibland. 

Fyrhjulsdriften märks inte på sommarväglag, för att göra bilen mer effektiv är asynkronmotorn på framaxeln passiv när den inte behövs. Den aktiveras prediktivt eller när bakhjulen spinner. Tidigare testar av syskonet ID.4 talar för att fyrhjulsdriften kommer behövas i svensk halka. MEB-suvar är väldigt lätta i baken med bakhjulsdrift.

Räckvidden är 46 mil, endast tre mil mindre än för den bakhjulsdrivna varianten. Den kommande rivalen Tesla Model Y klarar 50,5 mil, så den har bara ett knappt övertag mot Audin. 

En jämförelse med de elektriska koncernsyskonen Volkswagen ID.4 och Skoda Enyaq är oundviklig. Audin är en god slant dyrare, inte sämre på något, och bättre på en hel del områden. Många kommer uppleva exteriören som snyggare och mer kraftfull än konkurrenterna inom koncernen. Interiören är klart lyxigare än den mer minimalistiska Volkswagen. Skoda Enyaq ger Audin en match interiört för den som gillar mer klassiska premiuminredningar. 

En mer rättvis jämförelse inom ”elektrisk premium” är kanske mot Volvos XC40, och där vinner Audi en utklassningsseger, förutom när det gäller prestanda och vägegenskaper.

0-100 km/h på 6,2 sekunder räcker för de flesta behov.

Jodå, det finns nackdelar även Q4 e-tron. Prislappen för en Q4 e-tron 50 quattro börjar på 641 900 kronor, och då är inte bilen färdigutrustad. Backkamera och adaptiv farthållare måste köpas till i ett paket för 32 000 kronor. Med några paket till och en del smågodis landar anrättningen på över 700 000 kronor. Det finns ett introduktionspaket som heter Edition One och där ingår nästan extra allt för 75 000 kr.

Visst finns den billigare instegsmodellen för 475 000 kronor med litet batteri, kort räckvidd och bakhjulsdrift, men en Audi bör vara fyrhjulsdriven. Den som har råd med den fyrhjulsdrivna versionen får en svårslagen elektrisk suv. 

Audi Sverige tror att Q4 e-tron blir den mest sålda modellen av alla redan nästa år. Det finns goda skäl att anta att de har rätt. 

Betyg: 8,7 av 10

Fakta Audi Q4 e-tron

Priser innan klimatbonusen på 70.000 kr:
Q4 35 e-tron (170 hk/125kW): från ca 475 000 kr
Q4 40 e-tron Proline (204 hk/150 kW): från ca 564 700 kr
Q4 50 e-tron quattro Proline advanced (299 hk/220 kW): från ca 641 900 kr
Pristillägg Q4 Sportback e-tron ca 22.700 kr.

Standardutrustning:
19‘‘ aluminiumfälgar, Parkeringssensorer bak, Farthållare, Ratt med plan övre & undre del, touchytor och paddlar, Audi sound system (8 högtalare, inkl subwoofer) och digital radio, Komfortmittarmstöd fram, Takrails i aluminium, Glanspaket, Mode 3 laddkabel

 Audi Q4 e-tron 40 är standardutrustad med Proline som inkluderar:
Elmanövrerad baklucka, Parkeringssensorer fram, Smartphone interface (Apple Carplay Wireless & Android Auto), Audi phone box (trådlös mobilladdning), 2 extra USB-C portar, Värmepump, Laddsystem compact; Dragkroksförberedelse, Strålkastarspolning

Audi Q4 e-tron 50 quattro Proline Advanced är utöver ovanstående även utrustad med:
Sportsäten med 4-vägs elektriskt justerbara svankstöd, Interiör med aluminiumlook och blanksvarta accentytor, Advanced exteriör med kontrastlackering och grafitgrå fälgar i 5-W-ekrad aerodesign, Automatiskt avbländande innerbackspegel, Automatiskt avbländande och elinfällbara ytterbackspeglar med projektionsbelysning

Räckvidd och elförbrukning (WLTP)
Förbrukningsspannet beror på utrustningsnivå. CO2 utsläpp 0 g/km för samtliga modeller. Räckvidd enligt WLTP med svensk standardutrustning.

Audi Q4 35 e-tron: 19.1–17.0 kWh/100 km. Räckvidd upp till 338 km.
Audi Q4 40 e-tron: 19.3–17.3 kWh/100 km. Räckvidd upp till 511 km.
Audi Q4 50 e-tron quattro: 19.9 –17.9 kWh/100 km. Räckvidd upp till 488 km

Audi Q4 Sportback 35 e-tron: 18.6–16.6kWh/100 km
Audi Q4 Sportback 50 e-tron quattro: 20.9 –17.6 kWh/100 km.

Specifikation testad modell, Audi Q4 e-tron 50 quattro

Max. effekt: 299 hk (220 kW) systemeffekt
Vridmoment: 460 Nm
Växellåda: 1-stegad
Topphastighet: 180 km/h
0-100 km/h: 6,2 s
Batterikapacitet: 77 kWh (netto), 82 kWh (brutto)
Bagageutrymme volym: 520 till 1490 liter
Maximalt tillåten släpvagnsvikt: 1 200 kg
Förbrukning, blandad (WLTP): 18,2-19,9 kWh/100 km beroende på utrustningsnivå
Räckvidd (WLTP): 443 – 483 km beroende på utrustningsnivå
CO2-utsläpp: 0 gram/km