Aston Martin laddar för en snabb comeback i Sverige efter att ha försvunnit från marknaden.
Sportbilstillverkaren kommer inom kort att presentera en storsatsning i Stockholm.
– Vi kommer snart att tillkännage ett nytt spännande partnerskap, uppger Aston Martin i Storbritannien för Dagens PS.
Sedan början av året säljs inte längre Aston Martin i Sverige. Importören och återförsäljaren Callisma uppger att kunderna tappat intresset för den nya generationen bilar från Aston Martin och Callisma har sagt upp avtalet om att sälja Aston Martin. Dessutom sägs Aston Martin sakna en strategi för elbilar och hybrider, något svenska kunder vill ha i dag.
Nyligen lanserade Aston Martin sin nya lyx-SUV DBX. Förväntningarna är stora på bilen. Aston Martin har under flera år förlorat pengar. Den gånga veckan tvingades Aston Martin till en nyemission och förhoppningen är att DBX ska göra succé och rädda företaget.
Aston Martin laddar nu för en snabb comeback på den svenska marknaden. Bilköparna kommer snart att kunna köpa nya DBX i Sverige med ett frånpris på cirka 2,3 miljoner kr.
– Aston Martin tillkännager snart ett nytt spännande partnerskap för Stockholm som kommer att säkerställa att Aston Martin-kunder i Sverige får försäljning och kundservice i världsklass, uppger företaget.
Aston Martin vill inte kommentera förhållandet till Callisma, men understryker att Sverige är viktigt.
– Sverige är en viktig marknad för Aston Martin och vi värdesätter våra svenska kunder mycket. Redan innan årets slut kommer vi att berätta mer om det nya partnerskapet.
Nya SUV:en DBX bär klassiska Aston Martin-drag med den berömda grillen och lampformerna från sportbilarna. Bakdelen har en karaktäristisk ankstjärt. Under huven på DBX finns samma dubbelturbo-V8:an som Aston lånar från AMG och sätter i Vantage och DB11. Det handlar om en 4,0-literspjäs som ger 542 hk och 700 Nm i vridmoment.
Under 2019 såldes det sex nya Aston Martin i Sverige. Hittills i år har bara två bilar nyregistrerats. Aston Martin börsintroducerades i slutet av 2018. Sedan dess har 87 procent av börsvärdet försvunnit. Företaget har i år tagit in nya finansiärer och Daimler har gått in som storägare och ska förse Aston med ny teknik.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter