Klassiska Aston Martin svävar mellan liv och död. Företaget blöder och förlorar enorma summor varje dag.
Den engelska biltillverkaren är en av världens mest legendariska. De grundades redan 1915 av Lionel Martin och Robert Bamford. De båda tävlade i backkörning och fick därifrån idéen att bygga en egen bil.
Coal Scuttle stod klar 1915 och var en riktigt robust pjäs. Men på grund av första världskriget kom inte serietillverkningen igång förrän efter freden.
Men Bamford tröttnade på att bygga bilar och samtidigt saknade företaget pengar. Då kom den stenrika racerföraren Louis Zborowski in med sköna miljoner. Han fick fart på hjulen och tävlade med bilarna. Men den excentriske miljonären omkom efter en galen manöver på Monza 1924 och året efter gick Aston Martin i konkurs.
Men Aston Martin räddades och med rika investerare kunde företaget växa och utveckla sin verksamhet fram till våra dagar. Men nu verkar det som om Aston Martin faktiskt kan gå under. Bilmärket som levererade James Bonds egna bilar har blivit älskad av en hel värld.
Enligt en färsk rapport minskade företaget försäljningen med 17 procent i år. Förlusten ligger på 20 miljoner kronor om dagen, och det är mycket för ett bilmärke som inte spottar ur sig bilar. Anledningen sägs vara den kinesiska marknaden. Precis som andra europeiska lyxmärken har efterfrågan där minskat.
Ändå försöker företagets ledning hålla modet uppe.
– Vi är på väg att uppfylla vår reviderade helårsriktlinje för 2024, som återspeglar de nödvändiga åtgärder som vidtogs i september för att justera vår produktionsvolymer givet leverantörsstörningar, som vi proaktivt hanterar, och den svaga makroekonomiska miljön i Kina, säger Adrian Hallmark, enligt Motor1.
Men många bedömare, inte minst i Storbritannien är tveksamma om Aston Martin verkligen kan vända skutan på rätt köl igen. Det enda ljuset i tunneln var att efterfrågan på deras superlyxmodeller Vantage och DB 12 ökade med 136 procent, eller 90 fordon. Dessutom sålde sportvarianterna Vantage och DB12 över förväntan. Men det räcker inte för att rädda företaget, vars enda hopp verkar vara ett gudomligt ingripande.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.