Jeep Avenger sågas av Euro-NCAP. Bilen marknadsförs som familjevänlig, men saknar skydd för barnen. – Dessa testresultat visar på en tydlig brist på ambition, säger Michiel van Ratingen, generalsekreterare på NCAP.
När Jeep lanserade sin elektriska Jeep Avenger i slutet av 2022 blev det stort rabalder. Biltillverkaren fick massor med beröm för den nya bilen. Året därpå blev den också utsedd till Årets bil i Europa och bästa familjebilen. Men ingen diskuterade säkerheten i det nya stjärnskottet på bilhimlen.
Därför bestämde sig Euro-NCAP för att göra noggranna tester av Avengern och dess säkerhet. När man var klara blev det ett svagt betyg, bara en trea för den här bilen som blivit så hyllad.
– Ett dåligt betyg för en bil som vänder sig till barnfamiljer, konstaterar Euro-NCAP:s testare.
Först och främst reagerade testarna på att bilen saknade ett system för att känna av om det fanns barn med. Sedan visade sig bröstskyddet vara undermåligt för barn i tioårsåldern, allra helst vid en sidokollision.
– Dessa testresultat visar på en tydlig brist på ambition för en tillverkare som har visat mycket innovation i sin bildesign och för ett varumärke som direkt riktar sig till familjesegmentet, var Michiel van Ratingens syrliga kommentar.
För ägaren Stellantis måste Euro-NCAP:s dom vara ett svårt nederlag. De här testerna tas på ett stort allvar och spelar en viktig roll för marknadsföringen.
– Det finns en växande konkurrens inom bilindustrin och Stellantis har fått ta flera steg för att säkra framtiden för sina varumärken. Men säkerheten ska inte ligga där en biltillverkare för sina besparingar. Euro-NCAP kommer att fortsätta att lyfta fram brister på detta område, till förmån för europeiska bilköpare, blev Michiel van Ratingens slutdom.
För övriga krocktestade bilar gick det bättre Audi Q6 e-tron, Ford Explorer, Subaru Crosstreck, Xpeng G6 och BYD Seal-U fick alla fem stjärnor. Renualt Symbioz fick fyra stjärnor.
Andreas Jemn är journalist och författare.