Analys: VW:s billiga elbil togs fram i panik – leder över Tesla

HAMBURG. Volkswagen hann före Tesla med en billig och folklig elbil, men räcker det? Mitt samtal med Volkswagens vd Thomas Schäfer avslöjar att prototypen togs fram närmast i panik på åtta veckor. Trots det kan Volkswagens nya billiga elbil för 280 000 kronor bli en svår nöt att knäcka för Tesla.

ANALYS – ÅSIKTERNA ÄR SKRIBENTENS EGNA. Volkswagens nya vd Thomas Schäfer tillträdde som ny märkes-vd för Volkswagen för knappt ett år sedan. Jag träffade honom för första gången när Volkswagen visade ID.3 i Zwickau för några år sedan. En trevlig kille som plötsligt hoppade in i baksätet och började småprata om bilen och undrade vad vi tyckte om olika detaljer. Mer en bilkille än en slipsnisse.

Nu vill han göra revolution mot ID.3 och ID.4 och göra Volkswagen mer omtyckt och folkligt igen. Bilarna ska mer likna tidigare Bubblor, Golfar och Passater än futuristiska elbilar utan Volkswagenidentitet. Folkvagn ska bli folkligt igen, ironiskt nog. Första steget är en elektrisk folkbil för 280 000 kronor. Just nu heter den ID.2 All, när bilen går i produktion kommer den nog heta Golf, även om Schäfer förnekar det. 

Volkswagens vd Thomas Schäfer berättar för mig att prototypen byggdes på åtta veckor efter att designen blivit klar så sent som i januari.

Jag frågar Thomas Schäfer hur de ska kunna producera så billigt att de gör tillräckliga vinster på en en elbil för bara 280 000 kronor. Svaret är att de bygger en ny batterifabrik i Spanien, intill fabriken som bygger ID.2, ska ordna en del av det. Resten ska lösa sig till 2025, någon trollformel med halverad produktionskostnad à la Elon Musk verkar Thomas Schäfer inte ha ännu.  

En titt in i sidorutan på prototypen visar förvånande nog att det sitter en gammal analog Golf-instrumentering från Golf 7 i bilen. Inte alls samma digitala underverk som på bilderna. Prototypen har byggts klart mer eller mindre i panik efter att Thomas Schäfer tog över Volkswagen och skrotade designen för den gamla ID.Life och hastigt sparkade gamla designchefen och bytte stil.  Om två år ska den börja tillverkas, det går undan i bilbranschen. 
– Vi bestämde den slutgiltiga designen för två månader sedan, efter det har vi byggt klart prototypen, berättar Thomas Schäfer. 

Ett tecken på att bilen tagits fram mer eller mindre i panik är att det sitter en gammal inredning från Golf 7 i prototypen. På bilderna är det en modern digital inredning.

Volkswagen intervjuade en stor mängd kunder och lyssnade på dem innan bilen togs fram. Och tydligen är det en mer traditionell design den breda massan av bilköpare vill ha, snarare än futuristiska elbilar med djärva former. Den nya bilen ser mest ut som en blandning mellan Golf 7 och Golf 3, tycker jag.  
– När elbilarna kom skulle alla se väldigt futuristiska ut, det här är mer vad folk efterfrågar framöver, vi har lyssnat mycket på våra kunder och tillvaratagit det som gör en Volkswagen älskvärd, säger Schäfer.

Volkswagen satsar nu svindlande 2000 miljarder kronor i investeringar och produktutveckling under fem år. De hann visa sin billiga folkbil före Tesla, som inte kunde visa något konkret under sin investerardag den 1 mars. Men är något som ser ut som en ganska traditionell Golf det bästa Volkswagen kan komma upp med? 

Bilen avtäcktes under onsdagskvällen i Hamburg.
https://www.youtube.com/watch?v=4SPDN-JsnJI
Här kan du se en repris på eventet från Hamburg.

Toyota har redan lämnat walk over. Tesla lyckades inte visa någon folkbil den 1 mars.  Första ronden i matchen om den billiga folkliga elbilen gick faktiskt till Volkswagen. 

Det finns 38 miljoner bilköpare i världen som redan köpt en ny Golf och det enkla draget att ta hela det omtyckta paketeringen och att göra den trygga designen elektrisk kan visa sig vara ett vinnande drag när de stora massorna ska köpa elbil. Dessutom är Volkswagen först – i alla fall för stunden. Om inte Tesla kommer upp med något revolutionerande när de visar sin billiga elbil kan Volkswagen bli en svår nöt att knäcka.
Transparens: Volkswagen har betalat min flygresa och mitt uppehälle i Hamburg under eventet.