Älskad modell fyller 80 år – Volvo PV hyllas i ny bok

Här är boken för alla Volvoälskare. Författaren och journalisten Fredrik Nyblad har skrivit Volvo PV:s historia. I år fyller den älskade bilmodellen som förändrade Sverige 80 år.
– Det har varit en utmaning eftersom det knappt finns någon kvar från den tiden, säger Fredrik Nyblad.

Han är ingen duvunge i författarbranschen. Det här var hans tionde bok om klassiska Volvomodeller.
– Jag har arbetat mig bakåt i tiden, först skrev jag om 700/900-serien, det var roligt eftersom jag kunde intervjua människor som faktiskt var med på den tiden, säger Fredrik.

Nu har han kommit till en av de mest legendariska Volvomodellerna, folkhemmets älsklingsbil nummer ett.
– Det är 80 år sedan nästa vecka som den här bilen presenterades första gången, så den enda som fanns kvar att prata med var Gunnar Falk, säger Fredrik Nyblad.

Författaren Fredrik Nyblad med sin pinfärska bok om Volvo PV.
En inte fullt så pinfärsk bild från PV:ns debut 1944.

Han har gjort ett mastodontarbete i research med både fakta och bilder. Fredrik fyller upp ett stort hål i den svenska historieskrivningen när han berättar om klassiska PV.
– När den presenterades första gången hade man hyrt Kungliga tennishallen och chartrade tåg för att Volvomedarbetare från hela landet skulle kunna komma och titta på den, säger han.

Bilen var ett trendbrott mot Volvos 1930-tals modeller, som hade varit i små serier och dessutom ganska exklusiva.
– Assar Gabrielsson var mycket framsynt. Han förstod att efter kriget skulle människor vilja ha bra och billiga bilar, den här modellen blev svaret på det, säger Fredrik Nyblad.

Men efter presentationen av PV 444/544 tog det tre långa år innan den kom till produktion.
– Om man tänker på hur det är i dag så är det inte så konstigt. Numera presenterar biltillverkarna en modell, sedan får man vänta. Men när detta hände så drog kriget ut på tiden, dessutom var det svårt att få tag på tillräckligt stora plåtskivor, säger Fredrik Nyblad.

Volvoledningen tittade över Atlanten där allt är större än i gamla Europa.
– Man åkte till USA men möttes av kalla handen. Då tog man över bilen och presenterade den, då gick det lättare så att man fick köpa den plåt som behövdes. Senare förstod Volvo värdet av att lansera den här bilen i USA, säger Fredrik Nyblad.

Enligt den skrivande Volvoexperten var det ett snilledrag som för alltid skulle forma bilmärkets historia.
– Jag tror inte att Volvo hade funnits kvar som biltillverkare om man inte sålt PV i USA, där lanserades den med en större motor och som en en familjär sportbil, säger Fredrik Nyblad.

Hans nya bok berättar hela historien om hur Volvo PV blir till och den nästan två decennier långa framgångssagan som PV betydde för biltillverkaren.
– Tidigare hade man bara gjort små serier av bilar. Men med PV tänkte man större och kanske omkring 12000 bilar, men när bandet stannade 1965 var det uppe i över 400 000 bilar, säger Fredrik Nyblad

Hans bok är helt pinfärsk och finns att köpa hos alla de vanliga bokhandlarna, både på i butik och på nätet. Boken är utgiven av Trafik-Nostalgiska Förlaget.
LÄS MER: