Audis brandfarliga bilar dras inför amerikansk domstol. De hävdar att den återkallade elbilen är en tickande bomb. I Sverige väcks då hoppet för deras svenska bilkunder.
– Jag ska följa detta med intresse, säger Björn Fahlström från Askersund.
För snart tre år sedan köpte han en Audi E-tron. Kort därefter fick han upp ett felmeddelande och Henrik vände sig till Audihandlaren i Örebro.
– De hade aldrig hört talas om det här felmeddelandet. Men så fick jag höra talas om att Audi återkallat bilar av de här årsmodellerna i Nordamerika på grund av brandrisk, säger Henrik Fahlström.
Till slut monterade Audi in ett övervakningssystem i hans bil för att hålla batteriet under uppsikt. Vissa versioner av Audi e-tron 55 är återkallade för att batteriet kan drabbas av termisk rusning och börja brinna. Audi har valt att försöka göra en mjukvaruuppdatering istället för att byta batterier och åtgärda hårdvaruproblemet. Men mjukvaran dröjer.
– Sedan dess har jag knappt hört något från dem. Men jag har pratat med andra Audiägare som har samma mjukvara inkopplad, säger Henrik Fahlström.
I december började en Audi E-tron brinna plötsligt i Linköping. En familj kastade sig ut från den brinnande bilen i sista ögonblicket. Det är dock inte klarlagt om bilen var av den återkallade modellen.
– Det började ryka och de körde in till kanten, sedan hann de knappt ut med bebisen innan bilen var helt övertänd, berättar ett vittne.
Nu stämmer ägare i USA Audi för defekten på elbilens batteri, uppger Bloomberg Law. De hävdar att batteriet kan börja brinna när som helst och att elbilen är en tickande bomb. När Björn Fahlström nås av nyheten att Audis brandfarliga elbilar blir rättsfall i USA, är han inte överraskad.
– Nej, de är lite för med sådant. Men det ska bli spännande att se vad som kommer ut av saken. Där har man också bara monterat in en mjukvara, säger han.
Stämningsansökan är gjord av flera ägare tillsammans i en grupptalan. Men deras talesperson Dwight Kelly lämnar samma uppgifter som de svenska kunderna.
– Tyvärr tar inte återkallelserna upp grundorsaken till defekten, och Audi har inte gått med på att reparera eller byta ut alla defekta batterier, skriver Dwight Kelly.
Stämningen är inlämnad till en federal domstol i Georgia. Uppgifterna är viktiga för Audiägarna som kämpar i Sverige. Här är man lika oroliga över brandrisken och vill att tillverkaren ska byta ut batterierna och ge en bra förklaring till felet.
– Så det är inte bara här i Sverige, kanske kan det komma något bra utav den här stämningen, säger Björn Fahlström.
I USA är måttet rågat. Nu får saken avgöras i domstol. Kanske kan det ge ringar på vattnet även i Europa. Men att byta batterier skulle kosta miljardbelopp för Adui.
– Istället för att hitta det riktiga felet eller att byta batterierna, får bilägarna instruktioner om att de bara får ladda sina bilar till 80 procent. Det gör att bilens kapacitet blir mycket mindre än vad som lovades vid köpet, skriver Dwight Kelly.
De här uppgifterna stämmer precis med vad de svenska bilägarna har fått höra.
– Det är precis som man gjort med mig, jag har fått besked om att jag bara ska ladda till 80 procent, sedan hör de inte av sig och man står där med alla frågor och funderingar, säger Björn Fahlström.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.