AC Cobra gör comeback i en modern tappning. AC Cars som låg bakom den ikoniska sportbilen släpper en ny modell i kolfiber. Bilen får en V8-motor från Ford på 663 hästkrafter.
Den ursprungliga AC Cobra kom till 1961 genom att Carroll Shelby bad AC Cars sätta en V8-motor i deras tvåsitsiga roadster. En sann ikon var född. Nu har AC Cars bestämt sig för att relansera sin sportbil i ny tappning med moderna material och modern teknik. Karossen är lätt redesignad, men behåller klokt nog de klassiska proportionerna.
Nya AC Cobra GT Roadster kostar omkring 3,5 miljoner kronor och blir helt officiell i april. Men redan nu släpper AC Cars de första bilderna och tekniska specifikationer som får det att vattnas i munnen på bilälskare.
Bilen är 11 centimeter längre än den klassiska Cobran, och hjulbasen har ökat med hela 27 centimeter. Enligt AC förbättrar det innerutrymmet och ger bilen bättre vägegenskaper, men nog går en del av modellens särart förlorad?
Karossen görs av kolfiber och sitter på ett chassi av aluminiumram. AC behåller analoga instrument som kompletteras med skärmar. Till skillnad från originalmodellen får nya Cobra fönsterhissar, luftkonditionering, servostyrning och ett infotainmentsystem med navigering.
Men det mest intressanta är förstås motorn. Den kommer som sig bör från Ford. Det handlar om en femliters V8 på 663 hästkrafter och 780 Newtonmeter. Bilen väger mindre än 1500 kg, så accelerationen upp till 100 km/h går på fantastiska 3,4 sekunder och toppfarten blir 278 km/h. En 10-växlad automatlåda är standard, men det går att välja en sexväxlad manuell låda.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter