Chockbeskedet: Svenska elbilsmässan i konkurs

För bara en månad sedan hölls den uppmärksammade elbilmässan i Stockholm där 15 elbilar hade Sverigepremiär. Nu kommer chockbeskedet. Företaget bakom den stora bilmässan har försatts i konkurs. 
– Det stämmer tyvärr, säger vd:n Gunnar Dackevall.

Så sent som i början av april hölls den stora elbilsmässan eCarExpo på Stockholmsmässan i Älvsjö. 23 stora bilmärken ställde ut och 15 elbilar hade Sverigepremiär. 1000-tals svenskar besökte mässan som uppmärksammades stort i tv och tidningar. Nu kommer chockbeskedet att Stockholms Tingsrätt beslutat att försätta företaget bakom elbilsmässan i konkurs. 

Elbilsmässan eCarExpo startade för nio år sedan och växte enormt genom att arrangera elbilsmässor i Stockholm och Göteborg som blev publiksuccéer. De blev utsedda till Gasellföretag av Dagens Industri. 10 000-tals bilintresserade besökte mässorna och de största biltillverkarna ställde ut. De växte sedan till både Danmark och Norge. 

Sveriges enda riktiga bilmässa med världsnyheter riskerar att gå i graven sedan bolaget bakom gått i konkurs. Foto: eCarExpo pressbild

Men senaste åren blev tuffare när publikens nyfikenhet på elbilar svalnade och pressade biltillverkare drog in på mässor. Den senaste elbilsmässan i april blev inte så framgångsrik som bolaget hoppats. Enligt det färska bokslutet omsatte eLife Nordic AB som arrangerade mässorna 36 miljoner och hade åtta anställda.

Förlusten blev 2,3 miljoner. I torsdags beslutade Stockholms tingsrätt att försätta företaget i konkurs.
– Stämmer tyvärr. Betydligt sämre utfall i Stockholm än väntat och osäkra framtidsutsikter gjorde att ägarna inte vill riskera mer kapital. Möjligt att verksamheten fortsätter i ny regi, det får framtiden utvisa, säger vd Gunnar Dackevall.

Elbilsmässan har varit mycket uppskattad och bidragit till att sätta elbilar på kartan i Sverige. Många bilintresserade kommer att sörja mässan där världsnyheter visades upp i Sverige. Det var Sveriges enda riktiga bilmässa.
– Vi fick nästan tio år med denna spännande resa, och etablerade fyra länder med hög kvalitet, så verkligen något vi i teamet kan vara stolta över, säger Gunnar Dackevall.

Årets elbilmässa i Stockholm inföll olyckligt nog precis när Donald Trump gått ut med sina chocktullar och världens börser rasade.
– Om man driver en verksamhet ska kostnader och intäkter harmoniera. Det var tuffare att få in intäkter i Stockholm i år. Det blev ett publiktapp i förhållande till tidigare år. Det är inte helt optimalt att ha en mässa som gick av stapeln vid stora börsraset när Trump gick ut med tullar, säger Mats Genberg, PR-chef för eCar Expo.

Om det blir några nya elbilmässor är skrivet i stjärnorna. Stockholms Tingsrätt har utsett Göran Strandh till konkursförvaltare. Nu blir det upp till honom att försöka rädda bilmässan.
– Det som sker nu är att konkursförvaltaren får träffa bolagets företrädare och se vad som finns i form av tillgångar och skulder. Konkursförvaltaren kommer att titta på om det finns förutsättningar att driva det vidare i annan form. Det är den enda bilmässan som vi har i Sverige. Vi hade 12 000 – 13 000 besökare senast i Stockholm. Utfallet blev inte det som man hade väntat sig. Vi hade inte nästa mässa inplanerad förrän i oktober i Köpenhamn. Men det var ett ansvarsfullt agerande var att strypa kranen nu innan bolaget dragit på sig mer skulder, säger Mats Genberg.
LÄS MER:

Senaste nytt