För bara en månad sedan hölls den uppmärksammade elbilmässan i Stockholm där 15 elbilar hade Sverigepremiär. Nu kommer chockbeskedet. Företaget bakom den stora bilmässan har försatts i konkurs.
– Det stämmer tyvärr, säger vd:n Gunnar Dackevall.
Så sent som i början av april hölls den stora elbilsmässan eCarExpo på Stockholmsmässan i Älvsjö. 23 stora bilmärken ställde ut och 15 elbilar hade Sverigepremiär. 1000-tals svenskar besökte mässan som uppmärksammades stort i tv och tidningar. Nu kommer chockbeskedet att Stockholms Tingsrätt beslutat att försätta företaget bakom elbilsmässan i konkurs.
Elbilsmässan eCarExpo startade för nio år sedan och växte enormt genom att arrangera elbilsmässor i Stockholm och Göteborg som blev publiksuccéer. De blev utsedda till Gasellföretag av Dagens Industri. 10 000-tals bilintresserade besökte mässorna och de största biltillverkarna ställde ut. De växte sedan till både Danmark och Norge.

Men senaste åren blev tuffare när publikens nyfikenhet på elbilar svalnade och pressade biltillverkare drog in på mässor. Den senaste elbilsmässan i april blev inte så framgångsrik som bolaget hoppats. Enligt det färska bokslutet omsatte eLife Nordic AB som arrangerade mässorna 36 miljoner och hade åtta anställda.
Förlusten blev 2,3 miljoner. I torsdags beslutade Stockholms tingsrätt att försätta företaget i konkurs.
– Stämmer tyvärr. Betydligt sämre utfall i Stockholm än väntat och osäkra framtidsutsikter gjorde att ägarna inte vill riskera mer kapital. Möjligt att verksamheten fortsätter i ny regi, det får framtiden utvisa, säger vd Gunnar Dackevall.
Elbilsmässan har varit mycket uppskattad och bidragit till att sätta elbilar på kartan i Sverige. Många bilintresserade kommer att sörja mässan där världsnyheter visades upp i Sverige. Det var Sveriges enda riktiga bilmässa.
– Vi fick nästan tio år med denna spännande resa, och etablerade fyra länder med hög kvalitet, så verkligen något vi i teamet kan vara stolta över, säger Gunnar Dackevall.
Årets elbilmässa i Stockholm inföll olyckligt nog precis när Donald Trump gått ut med sina chocktullar och världens börser rasade.
– Om man driver en verksamhet ska kostnader och intäkter harmoniera. Det var tuffare att få in intäkter i Stockholm i år. Det blev ett publiktapp i förhållande till tidigare år. Det är inte helt optimalt att ha en mässa som gick av stapeln vid stora börsraset när Trump gick ut med tullar, säger Mats Genberg, PR-chef för eCar Expo.
Om det blir några nya elbilmässor är skrivet i stjärnorna. Stockholms Tingsrätt har utsett Göran Strandh till konkursförvaltare. Nu blir det upp till honom att försöka rädda bilmässan.
– Det som sker nu är att konkursförvaltaren får träffa bolagets företrädare och se vad som finns i form av tillgångar och skulder. Konkursförvaltaren kommer att titta på om det finns förutsättningar att driva det vidare i annan form. Det är den enda bilmässan som vi har i Sverige. Vi hade 12 000 – 13 000 besökare senast i Stockholm. Utfallet blev inte det som man hade väntat sig. Vi hade inte nästa mässa inplanerad förrän i oktober i Köpenhamn. Men det var ett ansvarsfullt agerande var att strypa kranen nu innan bolaget dragit på sig mer skulder, säger Mats Genberg.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter