Anställda och resenärer larmar om bland annat illamående, yrsel och huvudvärk efter att ha åkt de nya kinesiska elbussarna i Östergötland. Nu svarar bussimportören Yes-EU på giftlarmet.
– Vi ser allvarligt på det här, säger Anders Carnlöf på Yes-EU.
I Östergötland har flera busschaufförer slagit larm om hälsoproblem i nyinköpta kinesiska elbussar. Förarna klagar på huvudvärk, illamående och yrsel – en förare kräktes under körning och är nu sjukskriven. Inne i bussarna lägger sig ett svart damm som en hinna över ytorna. Nu svarar elbussföretaget Yes-EU och säger att problemet snart ska vara löst.
– Vi ser allvarligt på det här. Det är ett problem som vi försöker lösa tillsammans med ConnectBus så snabbt som möjligt, och det arbetet har pågått i ett par veckor redan, säger Anders Carnlöf på Yes-EU.
Företaget bakom bussarna heter YES-EU, en ny aktör i Sverige. Det handlar om 29 nya elbussar som togs i trafik i september och körs av Connect Bus för Östgötatrafiken. Problemen dök upp under våren, och flera förare har använt munskydd under körning. Enligt ett luftprov i en av de kinesiska elbussarna, finns höga halter av bland annat benzen, toluen och xylen – ämnen som kan vara direkt skadliga att andas in.

– Vi undersöker det såklart. Det kommer att göras kontroller. Det där var ett test som genomfördes utan vår vetskap, så vi behöver få det bekräftat först. Sedan kommer vi naturligtvis att titta på det själva. Vi har redan en åtgärdsplan som vi arbetar efter, och de flesta bussar är redan åtgärdade, säger Anders Carnlöf på Yes-EU.
Har ni fått några andra liknande larm kring era bussar?
– Vi har ju motsvarande bussar i andra länder och vi har inte haft det här problemet.
Carnlöf säger att man redan har hittat felet.
– Det vi har upptäckt är ett mindre läckage från det som brukar vara motorrummet på en motsvarande dieselbuss – alltså genom bakluckan längst bak. Det hade kommit in lite vägdamm där, men det har vi nu tätat till.
Elbussarna har byggts i Kina av CRRC Electric Vehicles och är inte tidigare testade på svenska vägar. Enligt Connect Bus är det en beprövad modell i andra länder – men i Sverige är detta premiär. Bussarna från Yes-EU innehåller europeiska komponenter, men det mesta är sammansatt i kinesiska fabriker. Enligt Bussmagasinet är är kapaciteten på LFP-batterierna från CATL 564 respektive 700 kWh.
Motorn är centralmontrad med ett högsta vridmoment på 3500 Nm. Modellen är 15 meter lång, väger över 20 ton och laddas via dubbla CCS-uttag. De rymmer stora batterier och har hög teknisk prestanda – men det hjälper föga när förarna blir sjuka av att sitta i dem.
Fackförbundet Kommunal hade förberett ett skyddsstopp, men har tillfälligt skjutit upp det i samråd med arbetsgivaren. Connect Bus har nu en vecka på sig att lösa situationen.
– Det handlar ju om arbetstagarnas hälsa. Här finns mätvärden som visar att det inte är bra, då måste vi agera, säger Dan Alf på Kommunal, till tidningen Expressen.
I dokumentationen som låg till grund för skyddsstoppet står det att bussarna är otäta och att farliga ämnen tränger in i kupén. Förarna rapporterar symtom som torra slemhinnor, illamående och yrsel. Enligt facket är miljön direkt farlig att vistas i. Bussresenärer har också reagerat.
– Det har varit som en dimma i bussen. Tjockt, svart damm. Och förarna kör med munskydd. Det är bedrövligt skött, säger en passagerare till tidningen.
Avtalet mellan Connect Bus och Östgötatrafiken är värt nära en miljard kronor och gäller i tio år. Varken Östgötatrafiken eller Connect Bus kunde enligt egen utsago välja bort Kina-tillverkade bussar i upphandlingen, trots farhågor kring arbetsförhållanden och kvalitet.
– Vi undersökte det, men lagen om offentlig upphandling tillåter inte att vi väljer bort bussar från exempelvis diktaturer, sa Johan Kindén, vd på Östgötatrafiken, till Smålands-tidningen.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamen i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå Universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.