Tar bakvägen till Ryssland med omdöpt Nissan

När Ryssland invaderade Ukraina drog sig nästan alla biltillverkare snabbt tillbaka från rysk mark. Men nu kommer Nissan tillbaka i landet med ett nytt namn – Oting.

Västerländska biltillverkare lämnade snabbt Ryssland som en följd av invasionen av Ukraina 2022. Kinesiska märken har därefter tagit chansen att fylla tomrummet. Men det handlar inte bara om egna modeller. Nu börjar även bilar som egentligen inte längre ska säljas i landet dyka upp igen, men med nya namn och vägar in, skriver Carscoops.

Ett exempel är den senaste generationen av Nissan Patrol som inte längre är tillgänglig i Ryssland. Nissan sålde sina ryska verksamheter till statliga NAMI för bara en euro när de lämnade marknaden. Men på grund av ett samarbete i Kina kommer bilen tillbaka – omdöpt och via kinesiska fabriker.

Det är märket Oting, nästan okänt utanför Ryssland, som nu ska börja sälja en bil som i praktiken är just Nissan Patrol. Företaget representeras i Ryssland av Sinomach Automotive och bygger sina modeller hos Zhengzhou Nissan. Det är ett gemensamt bolag mellan kinesiska Dongfeng och japanska Nissan. Den nya SUV:en väntas rulla in hos ryska återförsäljare 2026. Enligt Otings ryska kontor blir det den enda japanska modellen i sitt segment som säljs officiellt i landet.

Oting säljer redan SUV:en Paladin som är en uppdaterad version av Nissan Terra samt pickupen Palasso, som bygger på Dongfeng Rich 6. Näst på tur står pickupen Rich 7, baserad på Nissan Navara, med en distinkt x-formad grill och så kallade tigerstrålkastare.

Oting Z9.

Mot slutet av 2025 ska ytterligare en pickup lanseras – Oting Z9. Den är till skillnad från de andra baserad på en egen kinesisk konstruktion och har en ljussignatur i form av bokstaven Z, stor infotainmentskärm och hybridteknik. Drivlinan kombinerar en 1,5-liters turbomotor på 147 hästkrafter med en elmotor på 212 hästar.

Samtidigt som kinesiska bilar tar sig in bakvägen har Rysslands bilmarknad börjat rasa. Efter en kort återhämtning faller försäljningen nu igen. I mars försvann 46 procent av köparna jämfört med samma månad förra året. En kombination av höga räntor på billån, minskad köpkraft och nya straffavgifter för importerade bilar gör att flera märken har det tufft. Men medan den öppna vägen till Ryssland är blockerad för västerländska bilar, kör Nissan Patrol alltså in bakvägen. Med nytt namn och kinesiskt pass.

LÄS MER: