När 61-årige Kenneth skulle få tillbaka sin bil från verkstaden tog Kronofogden den – mekanikern som levererade den hade skulder. Nu måste han i tingsrätten bevisa att det är hans bil.
– Jag trodde att det var ett aprilskämt först, säger Kenneth Westlin till Aftonbladet.
Häromdagen berättade vi om hur bilar beslagtas både genom utmätning och genom så kallat självständigt förverkande. Två olika vägar – med ett gemensamt slut: bilen tas av staten. Nu kan vi berätta om ännu ett uppmärksammat fall. En oskyldig bilägare står utan bil, trots att han inte har några skulder själv.
Det var den första april som Kenneth fick samtalet. Han hade lämnat in sin bil på service och kommit överens med bilfirman om att den skulle köras hem till honom i Hisings Kärra. Men på vägen hem stoppades bilen i en kontroll. Den mekaniker som körde visade sig ha skulder på hundratusentals kronor och bilen togs av Kronofogden.
– Ska jag betala av en annan människas skuld, säger Kenneth Westlin, 61, till Aftonbladet.

För Kenneth var bilen inte bara ett färdmedel. Han har två benproteser och är helt beroende av den för att ta sig till affären eller träffa vänner. Dagen efter utmätningen samlade han kvitton och dokument: försäkringsbevis, betalningar, trängselskatt – till och med en offert från bilfirman som visar att bilen varit inne på service och skulle köras hem till honom.
Han menar att bevisen är tydliga. Bilen är hans. Men Kronofogden håller inte med. Trots alla handlingar godtas inte bevisningen, och ärendet har nu överlämnats till Göteborgs tingsrätt. Fram till dess får Kenneth klara sig utan bil.
– Jag har svårt att gå och handla, så min fru får sköta det. Men framför allt är det påfrestande psykiskt att man ska bli av med nåt fast man inte gjort nåt.
Kenneth är inte misstänkt för något brott. Ändå tvingas han nu bevisa att bilen verkligen är hans. Och enligt Kronofogden är det precis så det fungerar. Myndigheten utgår från att den som kör bilen också äger den – oavsett vad det står i registreringsbeviset. Enligt Kronofogden är grundprincipen att den som kör bilen äger den, det spelar ingen roll vad som står i bilregistret.
Han berättar att det inte är ovanligt att personer med skulder skriver över sina bilar på någon annan för att undvika utmätning. Därför blir det bilens användning och detaljer som kan fälla avgörandet – som gamla brev i bilen eller om det finns barnstolar som inte stämmer överens med förarens livssituation.
Men i Kenneths fall var det tvärtom: bilfirman hade själva ansvar för att köra hem bilen till honom, och mekanikern som körde var bara anställd. Kenneth hade aldrig lånat ut bilen. Ändå är det han som nu står utan den.
Och det är inte första gången det händer. Med möjligheten till så kallad distansutmätning, där Kronofogden agerar direkt vid en kontroll utan att först utreda ägandeförhållandena på djupet, har den här typen av fall blivit vanligare. Så sent som i veckan redde vi ut begreppen kring hur en bil kan beslagtas. Även om den står registrerad på någon annan än den som stoppas. Och även om den som äger bilen är skuldfri. För Kenneth återstår nu bara att vänta på domstolens besked. Det dröjer minst till efter den 23 april innan något kan hända – en månad utan bil, frihet och kontroll över sin vardag.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamen i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå Universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.