Chocken: Detta dödar elbilens räckvidd

Ett nytt test avslöjar en stor räckviddsmördare för elbilar. Genom att placera lasten rätt kan du undvika att elbilen tappar för mycket räckvidd. 

Räckvidden när elbilar får takräcken och skidboxar har varit en omdebatterat fråga bland elbilsägare. Elbilar är betydligt känsligare för högre luftmotstånd än en bil med förbränningsmotor. Nu avslöjar ett nytt test hur mycket räckvidden kan påverkas om du lastar den på olika sätt. 

Batteritestföretaget Aviloo har genomfört ett test med en Volkswagen ID.4. De körde en exakt likadan motorvägssträcka på 12 mil. Först kördes elbilen helt utan utvändig last. I ett andra test lastades den med tre cyklar på taket. Och i den tredje testvändan sattes cyklarna på dragkroken längst bak. 

Förbrukningen steg dramatiskt när cyklarna monterades på taket. Att däremot ha dem på ett ställ på dragkroken gav en marginell ökning. Grafik: Aviloo

Resultatet skiljde sig dramatiskt. Att ställa cyklarna på taket visade sig vara en riktig räckviddsdödare. Med cyklarna på taket ökade förbrukningen med upp till 72 procent. Kör du på motorväg i Tyskland skulle du behöva sänka farten från 130 km/h till 97 km/h för att behålla räckvidden.
– Någon som är van vid att köra i 130 km/h skulle behöva minska sin hastighet med en hela 33 km/h, säger Aviloos expert Nikolaus Mayerhofer.

När cyklarna monterades bak på elbilen blev resultatet ett helt annat. Förbrukningen av energi från batteriet steg inte mer än 10 procent. Det betyder att en hastighetssänkning med 7 km/h räcker för att bibehålla samma räckvidd som elbilen har utan utvändig last. Aviloo rekommenderar därför alla elbilsägare att satsa på att ha lasten där bak istället för på taket. 

– Vi vill skapa klarhet med vår studie. Det finns många halvsanningar om extra förbrukning på grund av lastning. Våra mått visar tydligt att bakmonterad rack har minimal inverkan på räckvidd och körbeteende. Taklaster däremot, resulterar i märkbara förluster. Den huvudsakliga fysiska orsaken till de tydliga skillnaderna är luftmotstånd – det ökar inte linjärt utan kvadratiskt. Med dubbel hastighet fyrdubblar luftmoståndet energianvändningen, säger Aviloos CTO Nikolaus Mayerhofer som satt vid ratten under testerna. 
LÄS MER: