Tesla har börjat utrusta nya Model Y med ett 12,8-volts lågspännings-LFP-batteri. Upptäckten gjordes av en amerikansk professor.
– Min fru har låtit mig låna hennes nya Model Y och utföra lite experiment på den, säger professor John D. Kelly från WSU.
Tesla Model Y har sedan november 2021 utrustats med ett 16-volts Li-Ion-lågspänningsbatteri. Men när professor John D. Kelly från Weber State University lånade sin frus nya Model Y Juniper, gjorde han en märklig upptäckte. Det äldre Li-Ion-batteriet hade bytts ut mot ett nytt batteri.
Under elbilens huv hittade professorn ett 12,8-volts LFP-lågspänningsbatteri. LFP-batterier är ett koboltfritt litiumjonbatteri med en annan kemi som bygger på järnfosfat. Batterikemin är säkrare, mer hållbara och billigare, men de erbjuder en lägre energitäthet och används därför inte i prestandamodeller. Enligt professorn har Tesla börjat utrusta en del av de nya Model Y-bilarna med LFP-batteriet.
– Nya Model Y kan komma med två olika lågspänningsbatterier, säger D. Kelly.
Han testade sedan de två olika batterierna och fick då fram att när elbilen är påslagen har 16 volt Li-Ion-batteriet 15,52 volt med 79 procent (state of charge). När han sedan testade det andra LFP-batteriet uppmätte det 14,4 volt med 100 procent (state of charge). Han testade även att beställa ett av de nya LFP-batterierna, men fick då hem ett Li-Ion-batteri.
– Jag vet inte vad det beror på. Det kan ha att göra med att de har slut på batteri, säger professorn.
För att se hela videon där professor John D. Kelly djupdyker i batterierna kan du klicka på klippet som är länkat i artikeln. Han visar dessutom hur du kan byta ut batterierna på det lättaste sättet.
– Jag ska försöka se hur det blir när jag installerar ett 16-voltsbatteri i en bil som kom med ett 12-voltsbatteri, säger han.
LÄS MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.