Svenskar kör ovetande om med släckta bakljus. Nu ryter trafikpolisen ifrån och hotar med böter.
– Jag har inte rapporterat någon ännu, men blir det ingen ändring får vi börja med det, säger Joakim Abrahamsson på polisen i Helsingborg.
För en vecka sedan stod han utmed den stora motorvägen utanför staden. Plötsligt dök det upp en väldig dimma som vällde in från havet.
– Vi märkte att hundratals bilar ändå körde med släckta bakljus. Men jag tror inte att man vet varför, folk har helt enkelt ingen aning. På moderna bilar behöver man ibland själv sätta sig på bakljuset, det finns en ratt med fjäderfunktion, säger Carl Erik Stjernvall, expert på M Sverige.
Tidigare var det lag på automatik i Sverige. När en bil startade skulle alltid halvljuset slås på. Men med nya EU-regler försvann kravet 2011.
– Det är tokigt, med tanke på det klimat och väder som vi har i Norden behöver vi ha ljuset påslaget även när det är ljust, säger Joakim Abrahamsson.
Han varnar för ett fenomen som kallas regndimma.
– Är det väldigt blött på vägbanan så blir det regndimma. Det lilla ljus som finns reflekteras i den och då blir sikten väldigt dålig, säger Joakim Abrahamsson.
Det har forskats kring saken. Då har det visat sig att över 80 procent av svenska bilister kör runt med släckta lysen. Om det då blir ett snabbt väderomslag glömmer man att tända strålkastarna.
– Skillnaden är signifikant och kan innebära skillnaden mellan tillbud och olycka, mellan liv och död, om föraren plötsligt svänger ut eller ett barn hoppar ut ur baksätet. Kort sagt pekar allt på att det är bra med tända baklysen och dåligt med släckta, säger VTI-forskaren Björn Lidestam.
Det går inte att stoppa alla ljussyndare. Istället gick han ut på sociala medier för att informera allmänheten.
– Om vi skulle tagit allihop hade det blivit en oöverstiglig uppgift. Nu stannade jag några och pratade med dem. Det var tydligt att folk inte hade en aning. Då valde jag att skriva om det på vår Facebook istället, säger Joakim Abrahamsson.
Effekten blev överrumplande. Hans inlägg fick över fyra miljoner visningar och delades tusentals gånger.
– Sådana här saker engagerar många. Men nu får det bli ett slut på att åka runt så här. Folk behöver ta reda på hur deras bilar fungerar, annars får vi börja rapportera dem, säger Joakim Abrahamsson.
Böterna för att åka runt med släckta bakljus i dimma, regn eller nedsatt sikt är 1200 kronor.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.