Polisen slår larm: Biltestare kör rattfulla i Sverige

Arjeplog är ett välkänt testcentrum för att testa bilar i extrema väderförhållanden. Men när bilindustrin och biltestarna kommer till stan – så ökar även rattfyllorna.
– De flesta har någon form av koppling till biltestindustrin som pågår i Arjeplog, säger områdespolisen Andreas Lestander.

Varje år förvandlas Arjeplog till ett centrum för biltester när företag från hela världen vallfärdar till orten för att testa bilar under extrema vinterförhållanden. Under vintersäsongen fördubblas folkmängden, och det är inte bara ingenjörer och testförare som anländer – utan också turister som betalar dyrt för att få köra sportbilar på isen. Men samtidigt som de häftiga bilarna rullar in, stiger också antalet rattfyllerier.

– Det som sticker ut är att under en viss tid av året är det framför allt utländska förare som åker dit för rattfylla. Många, inte alla, men de flesta har någon form av koppling till biltestindustrin som pågår i Arjeplog, säger Andreas Lestander, områdespolis i Arjeplog.

De månader då biltestindustrin håller till i Arjeplog, är alltså de månader då flest åker dit för rattfylleri.
– Jag kan bara tala för de år jag varit polis i Arjeplog. Antalet rattfyllerister kan jag inte säga exakt, men jag uppskattar att mellan hälften och två tredjedelar av dem vi stoppar är utlänningar. Det gäller den här perioden, från årsskiftet fram till påsk. Då är biltest-säsongen som intensivast. Vi stoppar fler rattfyllerister under de här månaderna än under resten av året.

Är det direkt kopplat till biltestindustrin?
– Ja, i princip. Men jag har också påpekat att den gemensamma nämnaren för de flesta som stoppas är att de är utlänningar. Om de är anställda inom biltestindustrin är en möjlighet, men vi ser också en växande industri med eventföretag här.

En del av dem har inte koll på att Sverige har en av Europas strängaste promillegränser, berättar Andreas.
– Det är bara teorier från min sida. Men jag ställer naturligtvis frågor i misstankeförhör med förarna. En del hävdar att de inte riktigt hade koll på att vi har 0,2 promillesgräns i Sverige. Många kommer från länder där 0,5 promille är den lagliga gränsen. Andra säger att de kände till det, men att de druckit ett eller två glas öl till maten och inte trodde att det skulle vara ett problem, säger Lestander.

Fyllekörningarna sker oftast på kvällstid efter middagar, och enligt polisen beror det delvis på att förarna underskattar hur lite alkohol det krävs för att passera den svenska gränsen för rattfylla. Men det är inte bara testindustrin som bidrar till problemet. På senare år har fler eventföretag etablerat sig i Arjeplog och erbjuder betalande kunder chansen att köra prestandabilar på isbanor.

– Det kan vara en fransk företagschef här för något helt annat, men som har kommit för att köra bilar på isen. Vi träffar sådana personer också. Så att säga att det bara handlar om biltestindustrin stämmer inte riktigt. Men den största delen är kopplad till den, säger Lestander.

Han berättar att man arbetar aktivt med att informera förare om de svenska trafiklagarna och har ett samarbete med biltestföretagen för att sprida information till deras anställda. Under biltestsäsongen anordnas också möten med representanter från branschen där polisen lyfter frågan och uppmanar företagen att hjälpa till med informationen. Men i slutändan handlar det om föraren själv, säger polisen Andreas.

– När jag kommunicerar detta vill jag vara tydlig med att jag inte på något sätt anklagar företagen eller näringsidkarna. Det personliga ansvaret är det som avgör. Om jag åker till ett annat land förväntar jag mig inte att allt ska vara som i Sverige. Från de biltestföretag jag har diskuterat med vet jag att de har nolltolerans när det gäller alkohol eller droger i trafiken. Vad en anställd gör på sin fritid, som en tisdagkväll, är däremot väldigt svårt för företagen att påverka.

Trots insatserna har rattfylleriet under biltestsäsongen varit relativt konstant de senaste åren, men Lestander säger att han upplever att antalet förseelser kan ha minskat något denna vinter. En bidragande faktor kan vara att antalet testföretag och besökare i år verkar vara färre än tidigare. Dessutom har vädret varit ovanligt svängigt, vilket kan ha påverkat biltestverksamheten.

– Vi vet inte om det faktiskt är så att det är färre rattfyllerier i år, men min känsla är att det är ett mellanår för biltestindustrin. Men andelen utländska förare som fastnar i kontrollerna är densamma, säger områdespolisen Andreas Lestander.

Fyllekörningarna i Arjeplog sker alltså inte bakom ratten på hemliga prototyper, men kopplingen till biltestindustrin är tydlig. För de boende i den lilla orten innebär vintersäsongen en massiv tillfällig befolkningsexplosion, och polisen arbetar ständigt för att hålla trafiken säker.

– Folk är överlag positiva till biltestindustrin här. Eftersom vi är en liten ort och väldigt beroende av den, är det svårt att säga om vi skulle klara oss utan den. Många i Arjeplog jobbar med biltester, antingen på helårsbasis eller delårsbasis, och det livar upp hela samhället. Verksamheten bidrar också med intäkter till kommunen. Jag tror inte det finns någon negativ inställning till att vi har denna verksamhet – vi är helt enkelt beroende av den, avslutar områdespolisen i Arjeplog, Andreas Lestander.
LÄS MER: