Ford Focus går i graven – hel bilfabrik dödsdömd

Ford Focus går i graven. Amerikanarna stänger sin fabrik i tyska Saarlouis i november. Tusentals bilarbetare går ut i arbetslöshet. 

Fords vd Jim Farley försvarar beslutet. Företaget meddelar att den sista Ford Focus lämnar fabriken i Saarlouis i Saarland i november. 3500 bilarbetare mister sina jobb. Därefter kommer bara en liten del av arbetarna att finnas kvar tills anläggningen är helt nedmonterad 2032. En epok som inleddes med Ford Escort 1968 går i graven efter 57 år.

Ford lägger ner sina europeiska modeller på löpande band. Det började med Mondeo i april 2022 och sedan Fiesta i juli året därpå. En efter en försvinner gamla folkkära bilmodeller. Ford Focus har varit en av de sista halvkombi bilarna med manuell växellåda som tillverkats på den europeiska kontinenten. Men Ford dras med enorma förluster. Deras försäljning minskade i Europa med 17 procent förra året och de medger att man tjänar för dåligt på Focus för att den ska kunna fortsätta att tillverkas. 

En epok

Kanske kommer beskedet välkommet för Volkswagen-koncernen. De har flera liknande modeller som Golf och Skoda Octavia. Kanske kommer det tomrum som Ford lämnar efter sig att ge dem en ökning av försäljningen. 

Förra året tillkännagav Ford under ett stormöte på fabriken i Saarlouis att man tänker avveckla anläggningen. Efter att den sista Focus har rullat av bandet kommer de bara att ha en symbolisk arbetsstyrka kvar på plats tills den slutliga nedmonteringen som är planerad till 2032. Men samtidigt kommer uppgifter om att en stor läkemedelstillverkare planerar att etablera sig på området. De spekulationerna spär på ryktena att avvecklingen kommer att gå ännu snabbare.

När Ford sålde som bäst i Europa hade fabriken i den lilla staden nära franska gränsen 7000 arbetare. Det var områdets största arbetsgivare och en kassako för de närliggande kommunerna. Men nu kommer politikerna att tvingas till åtgärder för att hitta en lösning.

Kvar i Europa har Ford sina två modeller, Puma och Kuga. Den förstnämnda kommer också att komma som elbil. Dessutom tillverkas de två elbilarna Explorer och Capri med Volkswagen-teknik under skalet.

Ford tillverkar också bilar i Köln. Men eftersom företaget halkat efter i Europa finns det en berättigad oro från det tyska facket IG Metall att man snart även kommer att börja dra ner på den anläggningen. Man befarar till och med att Ford kommer att dra sig bort helt från Europa i ett desperat försök att rädda bilmärket. 
LÄS MER: