Nu höjs böterna för glömda dödsfaran

Den glömda jätterisken i trafiken. Vid en krock blir det en livsfarlig projektil som kan döda dig och passagerarna. Du kan förlora körkortet med osäkrad last. Nu höjer riksåklagaren böterna och polisen skärper tonen.
– Osäkrad last eller dåligt säkrad last är en stor riskfaktor på vägen, säger trafikpolisen David Askeröd.

Lösliggande föremål i bilar får sin vikt ökad 40 gånger när de kolliderar med något ifall en bil körs i 50 km/h. Ett test som ADAC utförde visar till hur lösliggande däck i bilen kan bli en dödlig projektil. De tunga däcken träffade framsätena och slet av nackstödet för att sedan flyga över förarens huvud rakt in i framrutan. Vid kollisionen blir däckens vikt omkring 600 kg. Träffar löst liggande föremål de åkande i bilen kan det leda till döden eller mycket svåra skador.

Enligt trafikförordningen (1998:1276) får last inte medföras på eller i ett fordon på ett sådant sätt att den kan utgöra fara för person. Men fram till nu har polisen inte gjort skillnad på om det handlar om osäkrade betongblock på en skranglig släpvagn eller en liten pudel som sitter på golvet.
– Det finns många skäl till att det är väldigt viktigt att lasten är väl förankrad. En lastförskjutning kan leda till att fordon blir ostabila och ibland leder det till trafikolyckor, säger David Askeröd.

Att säkra lasten kan vara livräddande vid en krock. Nu skärper svenska polisen böterna. Foto: Uwe Rattay/ADAC

Fram till nu har alla fall av osäkrad last gett den ansvariga böter på 1500 kronor. Men från och med den 21 februari kommer polisen att bedöma hur allvarligt varje fall är. En lös pudel kommer att bedömas som mindre farlig, medan tunga föremål ger högre böter.
– Nu införs även här en differentiering av botbeloppen så att de bättre överensstämmer med bestämmelsen i trafikförordningen och verkliga risker i trafiken, säger kammaråklagare Johan Bülow.

Efter det kommer bötesbeloppen att skifta mellan 1500 kronor och 3000 kronor. Beroende på vilka risker den dåligt säkrade lasten medförde mot andra trafikanter. Polisen har varit med under arbetet med att utarbeta de nya bötesbeloppen. De är nöjda med riksåklagarens beslut att höja bötesbeloppen.
– Last som faller av kan i sig så klart orsaka trafikolyckor genom att lasten hamnar på vägbanan eller direkt på andra vägtrafikanter. Även om lasten som faller av i sig inte orsakar den direkta skadan kan följden bli att andra trafikanter förlorar sikten eller skvätter till som i sin tur kan leda till olyckor, säger David Askeröd.

David Askeröd, trafikpolis. Foto: Polisen

Han menar på att alla som kör med last har ett stort ansvar. Polisen har även upptäckt att yrkesförare med erfarenhet och utbildning gör misstag.
– De som ibland glöms bort är de som arbetar inom yrkestrafiken och som lossar last på terminalerna. Om last har flyttat sig under färden kan den så klart orsaka stora personskador, om den ramlar ut när man öppnar skåpen på fordonen och om någon får den över sig, säger David Askeröd.

Polisen tror att beslutet med att höja böterna kan ge en positiv effekt på trafiksäkerheten. Om någon stoppas med osäkrad last som kan innebära en fara för andra, finns det en stor risk att körkortet kan bli indraget.
– Är böterna högre så tror jag att gemene man blir mer noga med lastsäkringen och särskilt om det även i slutändan påverkar körkortet, avslutar David Askeröd.
Stora bilden: Foto: Uwe Rattay/ADAC
LÄS MER: