Amerikanska forskare har tagit fram en helt ny superkondensator av plast. Den kan lagra tio gånger mer energi än tidigare och laddas ur effektivare än vad dagens elbilsbatterier kan. I framtiden kan det vara möjligt att uppfinningen kan ersätta många batterier.
När det kommer till lagring av energi är det första majoriteten tänker på batterier och inom bilvärlden nås vi hela tiden av nyheter om nya superbatterier från olika delar av världen som ska revolutionera bilindustrin. Men det en del inte vet är att det faktiskt finns alternativ till batterier när det kommer till lagring av energi. Ett av dessa är superkondensatorer, som under de senaste 15-20 åren har fått en allt större roll.
Till skillnad från ett batteri har en superkondensator förmågan att snabbt laddas och laddas ur efter behov. Den kan dessutom släppa ut en enorm urladdningskraft, vilket har gjort att de används i olika system och finns bland annat i F1-bilar. Även mer vanliga elbilsmodeller från Tyskland och Sydkorea har i dag mindre superkondensatorer.
Men nu har forskare från universitetet UCLA i Kalifornien tagit fram en ny superkondensator som kan revolutionera bilvärlden. I dag finns det redan superkondensatorer gjorda av ett plastmaterial som kallas PEDOT, som är elektriskt ledande. Men det forskarna från UCLA nu lyckats med är att få fram en helt ny pälsliknande PEDOT-plast på ett grafenark. Denna nya plast är det material som de sedan byggt sin superkondensator av.
Den nya pälsliknande plasten ökade superkondensatorns lagringsyta väsentligt. Den kan lagra 10 gånger mer energi än dagens superkondensatorer samtidigt som ledningsförmågan blev 100 gånger bättre. Den ska dessutom ha klarat över 70 000 laddnings- och urladdningscykler.
Forskaren från UCLA hävdar att deras superkondensator kan lagra 10 gånger mer energi än ett vanligt elbilsbatteri med 100 procent effektivitet, samtidigt som den är lättare och mindre. I framtiden skulle den kunna fungera som ett komplement eller helt ersätta ett elbilsbatteri. Till hybrider skulle den kunna ersätta batteriet helt eftersom det inte är lika stort som i en elbil. Den enda nackdelen som är gemensam för alla kondensatorer är att de laddas ur om de inte används på ett tag.
LÄS MER:
William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.