Audi gör om alla sina modellnamn – igen. Omgörningen med en ologisk uppdelning med jämna och ojämna nummer för elbilar och förbränningsmodeller har förvirrat många köpare. Nu byter modellerna namn – och röran är total.
Audi bestämde sig för knappt två år sedan att ändra namn på alla sina modeller. Av någon anledning hade de fått för sig att jämna modellnamn som A4, A6, Q6 och Q8 skulle stå för elbilar. Ojämna modellnamn skulle enbart ges till förbränningsbilar. Följden blev att de klassiska och inarbetade modellerna med förbränningsmotorer som A4 och A6 fick byta namn till A5 och A7.
Men kunderna och bilhandlarna förstod inte alla logiken, som faktiskt haltar betänkligt. Istället för att ha tydliga inarbetade modellnamn som kunderna förstod blandade Audi om i kortleken – helt i onödan. Nu tvingas märket backa efter sin jättemiss och byta tillbaka namnen på sina modeller.
– Detta beslut är resultatet av intensiva diskussioner och följer även våra kunders önskemål och feedback från våra internationella återförsäljare, säger Marco Schubert, försäljnings- och marknadsdirektör på Audi AG.
Den nya Audi A7 med förbränningsmotor får nu heta Audi A6 igen, precis som den elektriska Audi A6 e-tron. Röran för köparna är total just nu, men när allt lagt sig kommer det vara som det alltid varit. Bilen som var tänkt att heta Audi A7 och nu heter A6 har världspremiär redan den 4 mars.
– Vår nomenklatur ger nu alla kunder över hela världen en intuitiv orientering i vår portfölj. Vi väljer namnen på våra modeller på ett sätt som avslöjar storlek och placering vid första anblicken, säger Marco Schubert.
Istället för drivlinan är det istället bilens storlek som ska avgöra om det är en A4, A5, A6 eller A7. Bokstäverna A och Q visar om det är en lägre bil eller En SUV. Siffrorna som går från ett till åtta visar storleken. Ganska logiskt, och det är svårt att förstå varför Audi gjorde om inarbetade modellnamn och förvirrade kunderna. Audi har sannolikt tappat många köpare på denna onödiga förvirring.
För att skilja olika karosser från varandra får modellerna tilläggsnamn som Avant, Sedan eller Sportback. De kommer också använda olika drivlinekoder som e-tron , TFSI e , TFSI eller TDI. Men Audi säger att de inte tänker löpa linan fullt ut och följa logiken. De modeller som redan är lanserade ska dock ha kvar sina namn. Det betyder att vi får dras med modellnamnet Audi A5 trots att det egentligen är en Audi A4. Men kanske byter Audi tillbaka när pinsamhetens rodnad har lagt sig.
– Inga retroaktiva namnändringar planeras för modeller som redan är till försäljning, påstår dock Audi.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter