Kravet: Chockhöjda böter för farliga beteendet

Det är det vanligaste trafikbrottet efter fortkörning. Nu kräver Riksförbundet M Sverige chockhöjda böter. 
– Risken att råka ut för en olycka ökar med 23 gånger, säger Jacob Sidenvall, pressekreterare på Riksförbundet M Sverige.

Så många som varannan svensk rattsurfar när de kör bilen. Trots att förbudet nu funnits i sju år. Förra året slog polisen rekord och tog 20 010 rattsurfare enligt Carups färska statistik. Men mörkertalet är extremt stort och böterna är bara 1500 kronor. 

Lagen har varit mer eller mindre verkningslös. Nu kräver Riksförbundet M Sverige att böterna chockhöjs. 
– Det är dags att sända en tydlig signal: rattsurfning har ingen plats i trafiken, säger Jacob Sidenvall, pressekreterare på Riksförbundet M Sverige.

Polisen tog 20 010 rattsurfare förra året, men mörkertalet är enormt stort. Nu kommer kravet på chockhöjda böter.

De anser att beteendet är oacceptabelt och trafiksäkerheten kan inte fortsätta att riskeras på detta sätt.
– Den som rattsurfar har sämre överblick och längre reaktionstid. Risken att råka ut för en olycka ökar med 23 gånger för den som sms:ar och samtidigt framför ett fordon, säger Jacob Sidenvall.

För att få bukt på det stora problemet kräver M Sverige nu att politiker och polisen i med hårdhandskarna mot rattsurfarna.

Kravlistan från M Sverige för att stoppa rattsurfande

1 Höjt bötesbelopp:

Det nuvarande bötesbeloppet på 1 500 kronor är inte tillräckligt avskräckande. En markant höjning skulle signalera att samhället ser allvarligt på detta beteende.

2 Fler poliskontroller:

Polisen behöver resurser för att genomföra fler trafikkontroller och se till att rattsurfare stoppas och lagförs. Trafiksäkerhet får inte vara en prioritering som endast dyker upp vid tillfälliga kampanjer.

3 Bättre utbildning och attitydförändring:

För att minska rattsurfning på sikt behöver vi en bred utbildningsinsats. Trafikskolor, informationskampanjer och inte minst arbetsgivare kan bidra till att öka medvetenheten om riskerna.


De vill samtidigt uppmana alla bilförare i Sverige att ta sitt förnuft till fånga och lägga bort mobilen.  De tipsar bilister om att aktivera Stör ej-knappen när de sitter bakom ratten. 
– Behöver du sms:a eller på annat sätt hålla i telefonen måste du vänta tills du stannat på exempelvis en rastplats. Om man tänker använda mobilens kartfunktion bör man starta denna innan man kör i väg. Ett tips är att aktivera stör ej-funktionen när du ska åka bil, för att minska mängden distraherande notiser, säger Jacob Sidenvall.
LÄS MER: