Så tillverkar bjässen sina batteripaket

CATL dominerar världens batteriindustri. De lyckas med det svåra som Northvolt går bet på. Nu visar de hur komplicerat det är att sätta ihop ett batteripaket.

Etablering av batteritillverkning går minst sagt trögt i Europa. Ett av de allra tydligaste exemplen på det är Northvolt. Northvolt misslyckas med produktionen. För att tillverka batterier är enormt svårt. Nu visar CATL upp processen med att få ihop ett batteripaket.

Batterijätten CATL tillverkade 45,2 procent av alla batteripaket i Kina under förra året. Tvåa kom BYD som stod för 25,1 procent av alla batterier. CATL har länge varit världens största batteritillverkare och hade en global andel på cirka 37,6 procent under mitten av förra året, enligt SNE Research. Det batteri som tillverkades mest under 2024 var litiumjärnfosfatceller, som även kallas LFP-batterier. Den populära batteritypen stod för 74,6 procent av alla batterier, skriver Carnewschina. Både BYD och CATL levererar i dag LFP-batterier till Tesla.

I ett nytt klipp på Youtube får vi en unik inblick i hur det går till när CATL tar fram sina batteripaket.  För att se hur processen går till kan du klicka på klippet som finns länkat i artikeln.
LÄS MER: