Prins Bertils unika Bugatti säljs på auktion. Type 51 från 1930 byggdes för att vinna priser. Men just det här exemplaret har istället blivit objekt hos celebriteter.
Julen 1936 tillbringade den unga prins Bertil av Sverige i Paris. Den unga prinsen, tredje gosse i skaran till kung Gustav VI Adolf, hade inte förlorat sitt motorintresse. Trots att han några år tidigare varit med i en dödsolycka.
Prinsen hade med några kamrater, utan körkort, tagit en Chrysler till Lundsbergs internatskola. Men på vägen gick det snett. Prinsen satt bakom ratten när kamraten tog ett grepp om den. De voltade av vägen och vännen omkom. För det här dömdes den unge prinsen till böter.
Men när han fick syn på den här Bugattin blev han nästan lika stormförälskad som när prinsessan Lilian dök upp. Den var en Type 51 som tidigare ägts av racerföraren Claude Bossu.
Han hade i sin tur köpt den här bilen tre år tidigare och deltagit i flera tävlingar med sin Bugatti. Men till slut pensionerades hon från tävlingarna och blev istället hovdam hos en rad kändisar över hela världen. Prinsen köpte bilen och det ska finnas en bild med honom bredvid den här underbara Bugattin längs Avenue Foche som sträcker sig från Bois de Boulogne till Triumfbågen. Men prinsen behöll den bara ett år.
Lite senare, 1937 sålde han den vidare. Därefter skulle den här Racerbugattin vandra mellan många själar. En av dem är Ralph Lauren. Den amerikanska-judiska kläddesignern kunde precis som många andra inte motstå bilens tidlösa skönhet.
Type 51 är tronpretendenten till föregångaren Type 35. Jean och Ettore Bugatti är en av sin tids vackraste racerbilar. De flesta som tillverkades kom i en V8 på 2,3 liter med 185 hästkrafter. Den började produceras 1931 till 1935. Från början ska det ha funnits ungefär 40 exemplar, men det är inte många kvar. Modellens äventyrliga historia på racerbanorna har gjort den i princip utrotningshotad.
Type 51 fick en utmärkt start på sin tävlingskarriär. Den vann Franska Grand Prix första året och tog även hem Monacos Grand Prix. På sin tid var duellerna mot Alfa Romeo legendariska som har skrivit in sig i historieböckerna.
Nu är den till salu och det är den exklusiva Artcurial som säljer bilen. Egentligen är en sådan här bil ovärderlig, men när den ändå ska säljas uppskattas priset hamna på i alla fall 25 miljoner kronor.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.