Larz strandsatt – leveransklar elbil blir aldrig klar

Att klicka hem en ny bil över nätet kan vara vanskligt. Nu är Larz Andersson strandsatt utan bil i Dalarna efter att ha beställt en ”leveransklar” elbil redan i november. 
– De sa till mig att det inte är så lätt att lämna ut en bil, säger Larz Andersson. 

Han är intresserad av bilar och sneglade mot en ny elbil från Polestar. Det var ett spännande steg i hans bilägarliv och Larz såg fram emot att prova den nya bilen. Men att beställa en bil över nätet och få den levererad har inte visat sig vara lätt.
– I november beställde jag en Polestar, jag ville att det skulle gå snabbt så jag tog en leveransklar. Sedan hörde jag av mig till Volvohandlaren som jag hade min tjänstebil ifrån och sa upp avtalet, de skulle ha tillbaka bilen i december och eftersom jag ändå fått min Polestar då var det ok, säger Larz Andersson.

Till en början verkade allt gå enligt planerna. Polestar ringde muntert och berättade för Larz Andersson från Avesta i Dalarna att saker och ting gick som det skulle.
– Den andra december ringde de från Polestar. De sa att en kommit till Göteborg från Belgien och skulle finnas i Upplands Väsby den 16 december. Det tyckte jag lät väldigt bra, säger han.

Efter att leveransen av Larz Anderssons Polestar skjutits upp flera gånger är han strandsatt. Han får inga besked om när bilen ska komma. Bild: Polestar

Han var helt säker på att ha sin bil i god tid till julfirandet. Men när vi nu har städat ut högtiderna och kastat granen på komposten, sitter Larz utan bil och tittar ut över ett snöigt Avesta.
– Den har stått där sedan dess och jag har inte hört något från dem. Men jag har ringt och ringt, dessutom mejlat och varje gång har de svarat att den kommit fram och att jag snart ska få besked om leveransdatum.

Han hade redan gjort upp med sin Volvohandlare i Avesta om att lämna in sin tjänstebil. Steget från att vara fri och bilburen, till hänvisad åt cykel och ben i vinterkylan har varit långt.
– Men ingenting har hänt och den 27 december var jag tvungen att lämna in min Volvo till handlaren, så nu sitter jag här utan bil, säger Larz Andersson.

Tålamodet börjar tryta. Larz Anderssons bil står i Stockholm två timmar bort. Han har flera gånger försökt att kontakta Polestar för att bringa klarhet i mysteriet.
– Den andra januari ringde jag dem igen. Då fick jag beskedet att bilen stod hos dem och att jag skulle få besked om några datum. Men det sa man också den 18 december när jag ringde förra gången, säger Larz Andersson.

Efter detta gick tiden, dagarna flöt på och Larz hörde inte ett ljud från Polestar. Då tog han kontakt med dem igen.
– Därför ringde jag upp på nytt den femte januari. Gissa vad de sa till mig? Jo, att bilen fanns där och att jag snart skulle få ett leveransdatum. Men då blev jag lite förbaskad och påminde dem om tidigare samtal. Då lovade de att återkomma.

Gjorde man det?
– Nej, ingen har hört av sig, så jag ringde i går, den nionde januari. Då var det samma visa som tidigare att bilen är på plats och att jag snart ska få ett leveransdatum.

Efter att Polestar gett honom samma monotona meddelande varje gång. Tröttnade Lars Andersson och krävde svar på vad som var så besvärligt med just hans bil.
– De sa till mig att det inte är så lätt att lämna ut en bil. Men det kan väl inte vara så svårt, på en halv dag borde man få leveransklar, säger han.
– Jag lyckas alltid få de här problemen, förra gången var det en Audi e-tron som strulade, suckar Larz Andersson.
Carup försökte nå Polestar för en kommentar, men de har ännu inte svarat.
LÄS MER: